Het Zwitserse Privatair startte 31 jaar geleden met privéjets die het verhuurde aan popgroepen, staatshoofden en andere topklanten. In 2002, toen de luchtvaart op apengapen lag na de 9/11-aanslagen, startte het bedrijf met een nieuw concept: 'business class only'-vluchten in opdracht van Lufthansa.
...

Het Zwitserse Privatair startte 31 jaar geleden met privéjets die het verhuurde aan popgroepen, staatshoofden en andere topklanten. In 2002, toen de luchtvaart op apengapen lag na de 9/11-aanslagen, startte het bedrijf met een nieuw concept: 'business class only'-vluchten in opdracht van Lufthansa. Vandaag biedt Privatair zulke vluchten aan in opdracht van Lufthansa (Düsseldorf-Chicago, Düsseldorf-Newark, Frankfurt-Newark), Swiss (Zürich-Newark) en KLM (Amsterdam-Houston). CEO Greg Thomas: "Hoewel we in volle recessie startten, werden deze vluchten een succes. Het gaat om een combinatie van de enorme boekingskracht van grote luchtvaartmaatschappijen met de specifieke, op zakenreizigers gerichte services die Privatair biedt. Voor de prijs van een normaal businessclassticket krijg je extra voordelen: extra snel inchecken, bijzonder veel rust aan boord van een vliegtuig waar je onder gelijkgezinden zit, extra comfort en een beter veiligheidsgevoel." Andere bedrijven volgden al snel het voorbeeld van Privatair. Zo vliegt het Franse l'Avion tussen Parijs (Orly) en Newark, en Eos tussen Londen Stansted en New York (zowel JFK als Newark). Business class only kan je als een nieuw klassesegment beschouwen: het ligt hoger dan business, maar je betaalt minder dan first. Thomas: "Deze service ligt nog een eind weg van onze diensten als privéjetoperator. Het prijsverschil is duidelijk. Voor een 'business class only'-zetel op een trans-Atlantische vlucht betaal je rond 3000 euro heen en terug. Wil je een privéjet charteren, dan kost je dat al snel 120.000 euro." Wat brengt de toekomst in business class only? Nu de grote luchtvaartmaatschappijen extra grote toestellen kopen (zoals de Airbus A380 of de Boeing 787) komt er almaar meer ruimte aan boord beschikbaar en die zal ongetwijfeld in meer luxe voor het topsegment (first class) vertaald worden. Toch is Greg Thomas niet ongerust: "Business class only blijft twee duidelijke toekomstperspectieven hebben. Enerzijds zullen maatschappijen ze inzetten op point-to-pointverbindingen met een hoge bezetting aan zakenreizigers, zodat ze geen tijd hoeven te verliezen met overstappen. Denk aan een route als Denver-Bombay. Anderzijds zullen 'business class only'-vluchten worden toegevoegd aan drukke trans-Atlantische lijnen zonder een overvloed aan economystoelen te creëren. Extra capaciteit dus die specifiek op de businessklant is gericht. Want daar valt nog altijd het meeste geld te verdienen."