De huidige generatie van de Mercedes E-Klasse rijdt al rond sinds begin 2016. We zijn al meer dan vier jaar later, en dat betekent doorgaans dat het tijd is voor een facelift. Wijzigingen zien we vooral aan de achterkant, met een nieuwe achterklep en bredere achterlichten. In het interieur komt de E-Klasse nu standaard met twee digitale schermen van 10,25 inch, maar ook met het MBUX-systeem dat gesproken commando's uitvoert, zoals "zet temperatuur op 23 graden".
...

De huidige generatie van de Mercedes E-Klasse rijdt al rond sinds begin 2016. We zijn al meer dan vier jaar later, en dat betekent doorgaans dat het tijd is voor een facelift. Wijzigingen zien we vooral aan de achterkant, met een nieuwe achterklep en bredere achterlichten. In het interieur komt de E-Klasse nu standaard met twee digitale schermen van 10,25 inch, maar ook met het MBUX-systeem dat gesproken commando's uitvoert, zoals "zet temperatuur op 23 graden". Van die opgefriste E-Klasse is er ook een hybride versie. In dit geval gaat het om een plug-in- of stekkerhybride: de batterij laat zich opladen via een stopcontact of een wallbox, waarna de auto een behoorlijke afstand volledig elektrisch kan rijden. Mercedes belooft iets meer dan 50 kilometer. Het automerk combineert de elektromotor in deze wagen met een turbodiesel. Daarmee is deze E300de een buitenbeentje, want zowat alle andere merken gebruiken voor hun plug-inhybrides steevast een benzinemotor. Op papier is het een voordeel dat de CO2-emissie nog een paar grammetjes lager is. Maar in de praktijk is die combinatie heel wat zuiniger, vooral vanaf het moment dat de batterij leeg is en de verbrandingsmotor het grootste werk voor zijn rekening neemt. Een turbodiesel is per definitie zuiniger dan een benzinemotor. In onze test met een normale, aan het verkeer aangepaste rijstijl bleef de naald staan bij een gemiddeld verbruik van 3,6 liter. Dat is knap voor een grote en zware berline zoals de E-Klasse. De overgang van puur elektrisch naar hybride rijden gaat in geen enkele hybride auto perfect, maar is hier wel behoorlijk verfijnd. En als je het gaspedaal op de plank duwt, zodat zowel de elektro- als de dieselmotor zijn volle vermogen levert, flitst deze E-Klasse als een speer: de sprint vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur duurt amper 5,9 seconden. Dat zijn cijfers die aan sportwagens doen denken. Het comfortgevoel aan boord is op Mercedes-niveau, vooral omdat de passagiers achterin een zee aan beenruimte is gegund. Daarnaast zit de E-Klasse volgestouwd met elektronische hulpmiddelen en zelfs met halfautonome rijfuncties, die vooral inzetbaar zijn op de autoweg.