De persinformatie over de nieuwe Buell Ulysses XB12X laat aan duidelijkheid weinig te wensen over: "De weg stopt misschien, maar de rit gaat verder. Voor 2006 gaat Buell onverhard, met de Ulysses XB12X, een spannende Adventure Sportbike die zijn motorrijder meeneemt naar het einde van de weg, en nog verder!"
...

De persinformatie over de nieuwe Buell Ulysses XB12X laat aan duidelijkheid weinig te wensen over: "De weg stopt misschien, maar de rit gaat verder. Voor 2006 gaat Buell onverhard, met de Ulysses XB12X, een spannende Adventure Sportbike die zijn motorrijder meeneemt naar het einde van de weg, en nog verder!"Dat is nieuw voor Buell, het sportieve merk van Harley-Davidson. Maar op zich is het helemaal niet zo'n gekke gedachte. Dergelijke motoren (trailmotoren in vaktermen, of on/off-touring) scoren hoog in de hedendaagse markt. In ons land daalde de motormarkt in 2005 met 4 % à 5 %, maar het segment van de on/off the road steeg met 2 %. Momenteel zijn dergelijke machines goed voor 17 % van de nieuw verkochte motoren. Het gaat om modellen zoals de BMW R1150GS, de Honda Varadero en de Suzuki V-Strom. Zware motoren (1000 tot 1200 cc) met krachtige, koppelrijke motoren. Buell heeft in ieder geval goed naar BMW gekeken (de koplamppartij met bek-achtig voorspatbord lijkt wel erg veel op het Duitse voorbeeld). De Amerikanen verlengden de wielbasis van de bestaande Buellmotorfietsen en vergrootten de veerweg van voor- en achtervering. En voor de groottoerist kwam er een kofferset op: twee zijkoffers en een topkoffer. Trends kon de Ulysses enkele dagen gebruiken. De zijkoffers lieten we meteen bij de dealer achter. Die maken de motorfiets immers nodeloos breed. In fileverkeer is dat een handicap. Trouwens, een wereldreis stond niet direct op het programma. De topkoffer bleef wel gemonteerd: handig voor paperassen. De eerste indruk is dat je dankzij het brede stuur meester bent over de motor. Het zadel is breed en comfortabel. De zit is rechtop. Op de snelweg staat dat borg voor ontspannen rijden bij niet al te hoge toerentallen. De dealer liet weten dat de Buell bij snelheden van meer dan 120 kilometer per uur wat zweverig zou aanvoelen. Dat lag aan de banden, zei hij. Echt stabiel was de motor bij hoge snelheden inderdaad niet. En ook op de buitenweg viel de Buell wat tegen. Je verwacht van die motoren op bochtige wegen een kwikzilverachtig weggedrag. Dit exemplaar was echter moeilijk in de bochten te leggen. Ontspannen rijden is anders... Maar hét grootste nadeel zijn de trillingen van de zware Harley-Davidson V-twin van 1203 cc (met een vermogen van 100 pk) bij stationair draaien. Die trillingen worden een dreun die je voelt tot in je gehelmde hoofd. Een ander punt van kritiek is dat onze achterrem nauwelijks werkte. Ad van Poppel