De Amerikaanse ex-Harley-Davidson-ingenieur Erik Buell bouwde in 1983 voor het eerst eigen motoren. Aanvankelijk werden die aangedreven door tweetakten, maar door een verandering van de spelregels van de racerij in de States kon Buell die opbergen. Hij ging bij Harley-Davidson en stak de XR1000 motor in zijn eigen ontwerp. Toen het 1203 cc Evolution-blok van Harley uitkwam, schroefde hij dat in zijn frames. Harley nam inmiddels een aandeel in Buells bedrijf. Momenteel controleert Harley Buell voor 9...

De Amerikaanse ex-Harley-Davidson-ingenieur Erik Buell bouwde in 1983 voor het eerst eigen motoren. Aanvankelijk werden die aangedreven door tweetakten, maar door een verandering van de spelregels van de racerij in de States kon Buell die opbergen. Hij ging bij Harley-Davidson en stak de XR1000 motor in zijn eigen ontwerp. Toen het 1203 cc Evolution-blok van Harley uitkwam, schroefde hij dat in zijn frames. Harley nam inmiddels een aandeel in Buells bedrijf. Momenteel controleert Harley Buell voor 98%, Erik Buell heeft de resterende 2%. De marketing en distributie van het merk worden door HD gedaan. Waar een Harley bedoeld is om te ontspannen te cruisen, is eenBuell gebouwd om sportief te rijden. Het blok is dan ook extra gekieteld. De filosofie van Buell is motoren te bouwen voor enthousiastelingen die vinden dat de rij-ervaring net zo belangrijk is als de bestemming. Het resultaat is een motor zonder poespas. Het achterveerelement zit onder het motorblok. De uitlaat is een dikke koker, ook onder het blok. Een joekel van een luchtfilter domineert de rechterzijde. De motorfiets heeft een korte wielbasis wat het stuurkarakter op bochtige wegen ten goede moet komen. Buell heeft drie uitvoeringen: de M2 Cyclone (een basismodel), de X1 Lightning (zeer sportief) en de S3 Thunderbolt (een toerversie met stuurkuip). Hoe rijdt zo'n Buell? Wij probeerden de S3 Thunderbolt over autowegen én bochtige Ardenner-wegen. Als je de motor start, valt op dat die nogal trilt. De kunststof luchtfilter trilt hoorbaar mee, het beeld in de spiegel is onscherp. De vibraties blijven ook tijdens het rijden. Tot en met de voetsteunen. Wij verloren één van de rubbers al na 100 km bochtenwerk in de Ardennen. Bij 4000 toeren per minuut (de Buell mag tot 6500 toeren trekken) loopt het blok het lekkerst en zijn de trillingen veel minder merkbaar. Het Harley-blok geeft al bij een laag toerental veel vermogen af en het blijft komen. Je gaat ongemerkt te snel. De wegligging is uitstekend en op bochtige trajecten is de Buell in zijn element. De zitpositie is goed, niet extreem, wel ontspannen. Het toerstuur ligt lekker in de hand. De vering en het zadel zijn wel wat aan de harde kant. In het voorwiel huist een enorme schijfrem, die zijn werk erg goed doet. Rijden in files is geen probleem door de smalle opbouw van de motor. Overigens komt bij manoeuvreren in de garage je vinger wel klem tussen remhandel en kuip als je het stuur helemaal naar links draait. Is het stuur volledig naar rechts gedraaid, dan wordt de voorremleiding geklemd tussen vorkpoot en frame. Dat is de enige echte kritiek.AD VAN POPPEL