Met de driecilinder Trident 660 Triple heeft het Britse Triumph een interessant geprijsde 'instapmotor'. Hij staat vanaf 8295 euro in de showroom. Het model moet jonge motorrijders en heropstappers aan het merk binden, met het idee dat ze later naar een duurder en meer gesofisticeerd model gaan. Wie eenmaal voor een merk kiest, blijft daar meestal bij.
...

Met de driecilinder Trident 660 Triple heeft het Britse Triumph een interessant geprijsde 'instapmotor'. Hij staat vanaf 8295 euro in de showroom. Het model moet jonge motorrijders en heropstappers aan het merk binden, met het idee dat ze later naar een duurder en meer gesofisticeerd model gaan. Wie eenmaal voor een merk kiest, blijft daar meestal bij. Voor de Trident 660 Triple ging Triumph uit van het 675cc-motorblok, dat het al vijftien jaar gebruikt. Door de slag te verminderen komt men aan een inhoud van 660 cc. Dat maakt dat de zuigersnelheid lager ligt. En dat betekent weer minder slijtage, minder oliewissels en dus minder vaak onderhoud. Ook het lagere vermogen speelt een rol in het zo budgetvriendelijk maken van de motor. De 675cc'er komt aan een topvermogen van 123 pk bij 13.500 toeren per minuut. De Trident 660 haalt 81 pk bij 10.250 toeren per minuut. Triumph claimt dat pas bij elke 16.000 kilometer een onderhoud nodig is. Maar weinig motorrijders halen dat kilometeraantal per jaar. Algemeen wordt aangeraden in ieder geval de motorolie elk jaar te vervangen. Het design is eenvoudig gehouden. Het model valt in de categorie basic/roadster: twee wielen, een frame, een motorblok, voor- en achtervering, een tank en een zadel. Dat houdt in dat je er enkele nadelen bij moet nemen: bij snelheden boven 100 kilometer per uur bijvoorbeeld zit je vol in de wind en de regen, en de bagagemogelijkheden zijn minimaal. Wie met de Triumph puur woon-werkverkeer wil doen, zal accessoires moeten aanschaffen. De Trident mag met zijn 81 pk dan wat 'makker' zijn dan de 675 waarvan hij afgeleid is, dat wil niet zeggen dat je geen plezier aan de motor kunt beleven. Je kunt er flink mee accelereren en doorhalen naar meer dan 10.000 toeren per minuut. Het is een echte speelmotor met een 'nat gewicht' van 189 kilo, die zich lekker in de bochten laat leggen. De motor is in twee modi instelbaar: road en rain. De zit op de motor is goed, al zijn de knie-uitsparingen in de tank een maat voor niets. Je knieën zitten tegen de zijpanelen van het frame onder de tank. Afgaande op de cijfers in het eerste halfjaar van 2021 doet Triumph het met de 660 goed. Het model is met 145 eenheden de best verkochte Triumph, goed voor een zeventiende plaats in het modellenklassement.