Ma 19/1, 20.00 uur, deSingel, Desguinlei 25, Antwerpen.
...

Ma 19/1, 20.00 uur, deSingel, Desguinlei 25, Antwerpen. Info: tel. 03 248 28 28Ma 19/1, 20.00 uur, deSingel, Desguinlei 25, Antwerpen. Info: tel. 03 248 28 28De Tsjechische componist Antonin Dvorák (1841 -1904) en zijn Hongaarse (bijna) tijdgenoot Franz Liszt (1811-1886) waren expats avant la lettre: de ene emigreerde naar Amerika, de andere verbleef vaak in Parijs en in andere Europese steden. Toch liggen de roots van beide toondichters in Oost-Europa. Het Budapest Festival Orchestra en zijn dirigent Iván Fischer, samen met pianist Zoltán Kocsis ook de stichter van het orkest en al lang geen onbekende meer bij ons, zijn wellicht het best in staat de muzikale gevoelswereld uit die contreien te doorgronden. In de late jaren 1880 woonde Dvorák nog in het rustige dorpje Vysoka, maar tijdens zijn talrijke reizen door Europa had hij uiteenlopende invloeden ondergaan. Zijn 'Achtste Symfonie' straalt een ontspannen sfeer uit, met de natuur permanent op de achtergrond. Ze vormt als het ware een adempauze in zijn oeuvre, vóór de oversteek naar de Nieuwe Wereld. Uit het werk van Liszt vertolken Fischer en zijn orkest de 'Eerste Mefistowals' en het symfonisch gedicht 'Tasso, Lamento e Trionfo' . Dat laatste werk werd geschreven naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Goethe en is een en al romantische emotie, compleet met Leitmotiv. Het was niet de eerste en niet de enige keer dat Liszt zich een beetje Wagner waande... De 'Eerste Mefistowals' is niet gebaseerd op de Faust van Goethe maar op een gedicht van Nikolaus Lenau die Liszt aanzette tot (alweer) een gepassioneerde compositie geïnspireerd door menselijke wensdromen én religieuze principes. Het Budapest Festival Orchestra werd opgericht in 1983 en is intussen een van de meest gevraagde ensembles ter wereld. hij uiteenlopende invloeden ondergaan. Zijn 'Achtste Symfonie' straalt een ontspannen sfeer uit, met de natuur permanent op de achtergrond. Ze vormt als het ware een adempauze in zijn oeuvre, vóór de oversteek naar de Nieuwe Wereld. Uit het werk van Liszt vertolken Fischer en zijn orkest de 'Eerste Mefistowals' en het symfonisch gedicht 'Tasso, Lamento e Trionfo' . Dat laatste werk werd geschreven naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Goethe en is een en al romantische emotie, compleet met leitmotiv. Het was niet de eerste en niet de enige keer dat Liszt zich een beetje Wagner waande... De 'Eerste Mefistowals' is niet gebaseerd op de Faust van Goethe maar op een gedicht van Nikolaus Lenau die Liszt aanzette tot (alweer) een gepassioneerde compositie geïnspireerd door menselijke wensdromen én religieuze principes. Milo Derdeyn