Midden september betaalt de cafébaas 3 % méér voor zijn vat bier. Marktleider InBev trekt zijn prijzen op en wordt slaafs gevolgd door de andere brouwers. De beroepsfederatie Horeca Vlaanderen raadt zijn leden aan om de prijsstijging door te rekenen aan de consument. De voorbije tien jaar greep de horeca dergelijke gelegenheden steevast aan om de consumentenprijs meer dan evenredig te verhogen, waardoor de brutoverkoopmarge voor de horeca intussen fors i...

Midden september betaalt de cafébaas 3 % méér voor zijn vat bier. Marktleider InBev trekt zijn prijzen op en wordt slaafs gevolgd door de andere brouwers. De beroepsfederatie Horeca Vlaanderen raadt zijn leden aan om de prijsstijging door te rekenen aan de consument. De voorbije tien jaar greep de horeca dergelijke gelegenheden steevast aan om de consumentenprijs meer dan evenredig te verhogen, waardoor de brutoverkoopmarge voor de horeca intussen fors is toegenomen (zie ook grafiek: Cafébaas verdient steeds meer aan een pintje). Ook de invoering van de euro bleek het geknipte moment om de prijzen naar boven af te ronden. Is een vat Jupiler voor de cafébaas sinds 1996 27,51 % duurder geworden, dan mag de dorstige consument maar liefst 42,75 % dieper in zijn buidel tasten voor zijn schuimend glas bier. Pilsbier is natuurlijk slechts één van de producten in het horeca-assortiment, maar voor frisdranken en mineraalwater is de kloof nog indrukwekkender. Mede door de invoering van de ecoboni, zijn de inkoopprijzen voor die producten nauwelijks gestegen, terwijl de consumentenprijs met respectievelijk 44 % en 47 % toenam. De bovenstaande berekening is gebeurd op basis van de standaardprijs voor een vat Jupiler. Dat tarief geldt voor de horecazaken die een afnameverplichting hebben bij hun brouwer of bierhandelaar, en dat is het geval voor de meerderheid van de Belgische horecazaken. Voor de vrije horecazaken is de economische situatie nog veel interessanter geworden. Nu InBev geen horecazaken meer aan zich kan binden, slaat het de vrije horecazaken om de oren met superkortingen op de standaardprijs. Volgens een toonaangevende bierhandelaar zouden die al opgelopen zijn tot 50 %. De gestegen brutomarge heeft echter niet kunnen verhinderen dat de horecasector de hitlijst van de faillissementen blijft aanvoeren. Het faillissement van de Gentse discotheek Culture Club en het Antwerpse toprestaurant Absoluut Zweeds haalden onlangs de krantenkoppen. Alleen al dit jaar legden nog meer dan 800 collega's de boeken neer. De horecafederaties blijven beklemtonen dat de marges in de sector ondermaats zijn. "Je mag niet vergeten dat de energie- en personeelskosten de voorbije jaren zwaar gestegen zijn," reageert secretaris-generaal Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen. D.V.T.