Als het over CO2-uitstoot gaat, wijzen overheden haast systematisch de auto met de vinger. Terecht is dat niet helemaal. Maar het neemt niet weg dat de autowereld wakker is geschud, met wat hulp van de snel stijgende prijzen aan de pomp. De auto moest veel zuiniger. Het zette de trend in naar kleinere motoren, downsizing. Vijftien jaar geleden was een turbodiesel van 1,6 liter uitzonderlijk, vandaag is dat de regel. Zelfs in behoorlijk volumineuze middenklassers als de Ford Mondeo of de Peugeot 508, om het ...

Als het over CO2-uitstoot gaat, wijzen overheden haast systematisch de auto met de vinger. Terecht is dat niet helemaal. Maar het neemt niet weg dat de autowereld wakker is geschud, met wat hulp van de snel stijgende prijzen aan de pomp. De auto moest veel zuiniger. Het zette de trend in naar kleinere motoren, downsizing. Vijftien jaar geleden was een turbodiesel van 1,6 liter uitzonderlijk, vandaag is dat de regel. Zelfs in behoorlijk volumineuze middenklassers als de Ford Mondeo of de Peugeot 508, om het niet te hebben over premiummodellen als de nieuwe Mercedes C-klasse. Ondertussen heeft het fiscaal klimaat in ons land ervoor gezorgd dat zes- en achtcilinders nog maar uitzonderlijk voorkomen. Zelfs grote limousines als de Mercedes S-klasse of de BMW 5-reeks doen het al lang met een viercilinder. De logica zelve: hoe minder cilinders, hoe minder brandstof nodig is. Er zijn ook minder bewegende delen, zodat minder energie verloren gaat in wrijving. Dat zes- en achtcilinders er zouden aan geloven, verwachtte iedereen. Maar de constructeurs hebben nog een stap verder gezet: in plaats van de viercilinder komt almaar vaker een driecilinder. In stadsautootjes, maar ook in compacte middenklassers als de Peugeot 308 of Ford Focus. En dat is nog maar een begin. Ook premiummerken als Mercedes, BMW en Audi werken volop aan een driecilinder voor compacte en zelfs grotere modellen. Bij BMW staat de 3-reeks, niet meteen een kleine auto, klaar om een driecilinder te krijgen. Het zal de modellen fiscaal interessanter maken als bedrijfswagen, dankzij de lagere uitstoot. Een van de beste driecilinders op de markt is de eenliter Ecoboost van Ford, al twee keer tot Motor van het jaar uitgeroepen. Het is een pittige krachtbron die Ford in bijna al zijn modellen monteert, met uitzondering van de grote S-Max en de Galaxy. Eind dit jaar komt hij ook in de nieuwe Mondeo. Om de kwaliteiten van de driecilinder te onderstrepen, en vooral om te tonen dat de kleine motor tegelijk zuinig en zeer krachtig is, stak Ford een versie van de motor in een Formula Ford: een auto die gebruikt wordt in een instapklasse van de autosport. We reden ermee en ontdekten een echte koersauto met brutaal acceleratievermogen. We konden nooit vermoeden dat er maar een eenlitermotor in zat. De machine heeft dankzij het zeer lage gewicht en middels braaf rijgedrag een gemiddeld verbruik van niet eens twee liter. Met de Formula Ford Ecoboost mag je ook op de openbare weg -- dankzij een set lichtjes. In theorie althans, want het ding is helaas niet te koop. JO BOSSUYT