Steunen op drie pijlers

Tijdens de heropening vorige donderdag legde CEO Baudouin de Troostembergh uit welke rol Co.Station wil spelen. Ten eerste wil het een dorp zijn voor ICT-starters, die er een bureau of kantoorruimte vinden, een restaurant en een pitchingarena. De tweede rol is die van accelerator. Co.Station biedt starters acceleratieprogramma's op maat aan van 12 tot 24 maanden en coaching in financiering, marketing en verkoop. De derde pijler is een academie met opleidingen voor starters, maar ook sessies om een goede start-upcoach of businessangel te worden.
...

Tijdens de heropening vorige donderdag legde CEO Baudouin de Troostembergh uit welke rol Co.Station wil spelen. Ten eerste wil het een dorp zijn voor ICT-starters, die er een bureau of kantoorruimte vinden, een restaurant en een pitchingarena. De tweede rol is die van accelerator. Co.Station biedt starters acceleratieprogramma's op maat aan van 12 tot 24 maanden en coaching in financiering, marketing en verkoop. De derde pijler is een academie met opleidingen voor starters, maar ook sessies om een goede start-upcoach of businessangel te worden. Co.Station richt zich op technologiebedrijven die al kapitaal hebben opgehaald en moeten bewijzen dat hun zakenmodel ook op grote schaal kan aanslaan. 'Schalen' of 'to scale' heet dat. Co.Station noemt deze ICT-groeibedrijven daarom 'scale-ups'. Co.Station is een privé-initiatief dat vorig jaar, zes maanden na de oprichting, failliet ging door onenigheid tussen de vennoten en omdat het zakenmodel niet haalbaar bleek. Nu ziet het zakenmodel er anders uit. Co.Station haalt inkomsten uit abonnementen voor de coworkingruimte. De tarieven variëren van 50 tot 495 euro per maand. Een tweedaagse opleiding tot coach kost 1500 euro en de driedaagse Startup Sprint voor ondernemers kost 950 euro. Naast socialemedia-adviesbureau SocialCom is BNP Paribas Fortis de voornaamste partner van Co.Station. Zo is het 2845 vierkante meter grote gebouw waarin Co.Station is gevestigd, eigendom van de vastgoedpoot van de bank. Op de wanden vlak bij de pitchingarena van Co.Station hangen mindmaps. Eentje ervan draagt als titel 'From banker to entrepreneur'. Dat is de reden waarom een grootbank een initiatief als Co.Station ondersteunt: de bank wil ondernemerschap stimuleren onder zijn eigen werknemers. Dat het BNP Paribas Fortis menens is met dat ondernemerschap blijkt uit de programma's die het opzette voor zijn eigen werknemers. Bankmedewerkers kunnen voor vier maanden uit hun baan stappen om een zakenidee te ontwikkelen tot een proefconcept. In mei organiseert BNP Paribas Fortis een start-uptweedaagse waarin deze intrapreneurs dan een prototype kunnen ontwikkelen. De beste vier prototypes worden voort ontwikkeld. De bank wil dat proces om het halfjaar herhalen. Banken begrijpen dat ze zich moeten aanpassen aan technologische vernieuwingen. De eerste grootbank die die boodschap begreep, was KBC. Dat opende de incubator StartIt in de Antwerpse boerentoren. Hij geeft ondertussen onderdak aan 331 mensen die voor 134 start-ups werken in de StartIt-incubators in Antwerpen, Gent, Leuven en Hasselt. Over enkele weken opent StartIt, in samenwerking met het ICT-ondernemersnetwerk Bètagroup, ook een vestiging in Brussel. Brussel werpt zich zo op tot de eerste start-upstad van het land, met naast Co.Station en de nieuwe StartIt-vestiging ook nog de incubator ICAB in Etterbeek. BENNY DEBRUYNE