De vakbonden van Brussels Airlines trokken net voor het weekend aan de alarmbel. Lufthansa zou van zijn Belgische dochter een lagekostenmaatschappij willen maken, met vooral bestemmingen in Europa en misschien nog wat vakantieroutes. De woordvoerder van Lufthansa liet weten dat daar geen sprake van is.
...

De vakbonden van Brussels Airlines trokken net voor het weekend aan de alarmbel. Lufthansa zou van zijn Belgische dochter een lagekostenmaatschappij willen maken, met vooral bestemmingen in Europa en misschien nog wat vakantieroutes. De woordvoerder van Lufthansa liet weten dat daar geen sprake van is. Het scenario lijkt bovendien bijzonder onwaarschijnlijk. Het Duitse Lufthansa heeft een belang van 45 procent in Brussels Airlines, en kan dat optrekken naar 100 procent. Maar de Duitsers spelen nu al een prominente rol bij de Belgische maatschappij. Brussels Airlines kreeg onder meer een kredietlijn van 100 miljoen euro uit Frankfurt. Daarnaast is er een gezamenlijk aankoop-beleid, voor bijvoorbeeld kerosine. Brussels Airlines is ook onderdeel van het strategisch netwerk van de Duitse luchtvaartmaatschappij. Vooral vanuit die optiek lijkt een krimpscenario zeer onwaarschijnlijk. Lufthansa heeft al twee volle dochters, vergelijkbaar met Brussels Airlines: Austrian Airlines en Swiss. De Oostenrijkers zijn goed in het Midden-Oosten en Oost-Europa. Swiss teert op de intercontinentale verbindingen van de vele hoofdkantoren van multinationals in het rijke Zwitserland. En Brussels Airlines? "Het breekijzer tussen de luchthavens van Charles de Gaulle en Schiphol", oordeelt Eddy Van de Voorde, transporteconoom aan de universiteit van Antwerpen. "Lufthansa wil een belangrijke positie op de luchthaven van Brussel, waar Brussels Airlines de marktleider is. Bovendien is het Afrikaanse netwerk een onmisbare troef." De hemel klaarde in 2015 op voor Brussels Airlines. De onderneming is eindelijk weer winstgevend. Het financieel verslag van Lufthansa voor de eerste negen maanden van 2015 maakt melding van een nettowinst van 20 miljoen euro. Die nettowinst zal wellicht nog aandikken voor het volledige boekjaar. Brussels Airlines wil geen commentaar geven op het door Lufthansa gerapporteerde winstcijfer van 20 miljoen euro. Op 17 maart maakt ook de Belgische luchtvaartmaatschappij haar jaarcijfers bekend. Het zou de eerste nettowinst zijn sinds 2010. Toch blijven de winstcijfers heel precair. Lufthansa verwacht voor 2015 weliswaar de grootste bedrijfswinst uit zijn geschiedenis (na negen maanden stond de teller op 1,7 miljard euro). Maar dat is vooral het gevolg van wisselkoersverschillen en de daling van de kerosineprijs. Lufthansa verwacht dat de kerosineprijzen nog twee jaar laag blijven. Toch moet de onderneming besparen, want haar winstmarges worden in Europa aangevreten door de lagekostenmaatschappijen, en intercontinentaal door de zeer agressieve expansie van de carriers uit de Golfstaten en Turkije. Ook intern rommelt het, met geregeld stakingen. Brussels Airlines mag dan wel eindelijk winst maken, op veel geschenken uit Frankfurt moet het niet rekenen. De vinger zal er aanhoudend op de knip blijven. In die zin is er dus wel sprake van 'een lagekostenscenario'. WOLFGANG RIEPL