Na de oprichting, in 1988, nestelde Elsys zich in de schaduw van Hewlett-Packard. De ingenieurbroers Jean en Jacques Goldstein ontwikkelden cad/cam-software, die HP onder eigen vlag commercialiseerde. Toen de gigant in 1996 de samenwerking stopzette, brak een moeilijke periode aan voor de Brusselaars. De redding kwam er door de koppeling va...

Na de oprichting, in 1988, nestelde Elsys zich in de schaduw van Hewlett-Packard. De ingenieurbroers Jean en Jacques Goldstein ontwikkelden cad/cam-software, die HP onder eigen vlag commercialiseerde. Toen de gigant in 1996 de samenwerking stopzette, brak een moeilijke periode aan voor de Brusselaars. De redding kwam er door de koppeling van hun product aan Windows, waardoor hun toepassing ook op pc's kon draaien. Zo werd een nieuwe markt opengebroken. In 1999 kwam een nieuw samenwerkingsakkoord tot stand, dit keer met Intergraph Benelux (Intergraph is wereldleider in cad-software). Licht Jean Goldstein toe: "We zitten in een heel gespecialiseerde markt. We ontwikkelen cad-software voor het maken van elektrotechnische schema's voor de bekabeling van alle mogelijke transportmiddelen Onze software brengt de schema's volledig in kaart en controleert ze." Intussen heeft Elsys in de ruime transportsector (zowel ruimtevaart, luchtvaart, busvervoer, vrachtvervoer als metro) een stevige reputatie opgebouwd. De klantenkring oogt indrukwekkend met kleppers als Astrium ( Ariane-raketten), Sabca, MIVB en Renault Trucks. "Onze beperkte grootte is tegelijkertijd onze sterkte. Als iemand belt, krijgt hij onmiddellijk de juiste persoon aan de lijn. We hebben zelfs geen secretaresse. Toch hebben we bewezen dat we stabiliteit en kwaliteit kunnen garanderen." Elsys boekt nu een omzet van 200.000 euro en mikt op een jaarlijkse groei van 10% à 15%. Die groei moet mee bereikt worden door de vorig najaar opgerichte vestiging Elsys France in Lyon. Jean Goldstein: "Onze meeste klanten zitten in Frankrijk. Bovendien wordt onze doorbraak in Vlaanderen bemoeilijkt doordat we geen Nederlands spreken. We ervaren dat Engels in de industrie geen alternatief is. Vreemd genoeg, als we Vlaamse bedrijven vanuit Lyon benaderen, speelt het taalprobleem veel minder een rol. Dan worden we onmiddellijk au sérieux genomen." Jean-Paul Wydoodt [{ssquf}]"Onze beperkte grootte is tegelijkertijd onze sterkte. Als iemand belt, krijgt hij onmiddellijk de juiste persoon aan de lijn."