Nee, DHL blijft tevreden over België. Dat bevestigt Frank Beuselinck, algemeen directeur van de nv DHL International, de Belgische dochter van de luchtkoerier. Want de korte staking van dinsdag 26 oktober is alweer overgewaaid. Vooral bij de financiële diensten heerst ongenoegen, door de geplande centralisatie van die afdeling in Maastricht. Vanaf 2000 verhuist financiën naar de Nederlands-Limburgse stad, waar DHL zijn Europees hoofdkwartier voor die afdeling vestigt. "Maastricht kwam als beste te voorschijn uit een reeks steden", weet ...

Nee, DHL blijft tevreden over België. Dat bevestigt Frank Beuselinck, algemeen directeur van de nv DHL International, de Belgische dochter van de luchtkoerier. Want de korte staking van dinsdag 26 oktober is alweer overgewaaid. Vooral bij de financiële diensten heerst ongenoegen, door de geplande centralisatie van die afdeling in Maastricht. Vanaf 2000 verhuist financiën naar de Nederlands-Limburgse stad, waar DHL zijn Europees hoofdkwartier voor die afdeling vestigt. "Maastricht kwam als beste te voorschijn uit een reeks steden", weet Frank Beuselinck. "We vergeleken elementen zoals de talenkennis, de arbeidskost, de schaarste op de arbeidsmarkt, en de prijs van de immobiliën. Brussel scoort goed met de kennis van talen. Maar arbeid is duidelijk te duur ( twee derde van de kosten zijn personeelsgebonden, nvdr.). En vooral de laatste zes maanden vinden we steeds moeizamer personeel." Ook de afdeling informatica wordt Europees gecentraliseerd. Volgens de vakbonden zal dat in Engeland gebeuren, volgens de directie is nog geen bestemming gekozen. Toch blijft de luchthaven van Zaventem de belangrijkste plek voor DHL. In 1978 start de luchtkoerier zijn Belgische activiteiten, in 1985 wordt het sorteercentrum voor Europa in Zaventem operationeel. En dan volgt een exponentiële groei: van 35 werknemers bij de start, naar 3700 in 1999, die een omzet van 4,8 miljard zullen halen. DHL is één van de grootste klanten van de nationale luchthaven. Het eigen luchtvrachtbedrijf nv European Air Transport ( EAT) was in 1998 met 17.341 vliegbewegingen de nummer drie, na Sabena en Virgin Express. Maar EAT is de onbetwiste nummer één met het vrachtvervoer: in 1998 221.000 ton, dubbel zoveel als Sabena. Bovendien waren de carriers DHL, en Emery Worldwide, een luchtvrachtmaatschappij die vliegt voor rekening van DHL, nog eens goed voor 55.000 ton. Bovendien wordt meer dan de helft van de zendingen vervoerd via lijnvluchten, en niet door eigen toestellen. Die eigen vloot, in hoofdzaak de lawaaierige Boeing 727, is aan vervanging toe. Negen Airbus A300 zijn reeds paraat, medio het millenniumjaar volgen 44 gloednieuwe Boeing 757. "Wij zijn heel tevreden over Brussel als vestigingsplaats. België is als vestiging nooit ter discussie gesteld. Ik zou geen negatieve punten kunnen opsommen. Wij hebben een heel goede samenwerking met de diverse overheden", verklaarde corporate affairs officerGuy Collette van de nv DHL Worldwide Network in 1997 aan Trends. Toen was de aanleiding de opening van het Global Coordinaton Center, het mondiaal hoofdkwartier van DHL. Vandaag telt de luchtkoerier een resem bedrijven in België. De vier belangrijkste zijn DHL Worldwide Express, de internationale hoofdzetel, die alle activiteiten buiten de Verenigde Staten groepeert; het Belgische filiaal DHL International; de "superkoerier" nv DHL Express Line, die speciale bestellingen uitvoert; en het sorteercentrum nv DHL Aviation, dat gemiddeld 166.000 stuks per etmaal verwerkt. wor