De situatie van Zaventem is zeer specifiek, wordt wel eens gezegd. De luchthaven ligt op de kruising van twee gewesten. Bovendien is er een federale overheid die een stevige vinger in de luchtvaartpap te brokken heeft. De complexiteit van het Belgische bestel maakt dat een oplossing voor Zaventem een heet (communautair) hangijzer is.
...

De situatie van Zaventem is zeer specifiek, wordt wel eens gezegd. De luchthaven ligt op de kruising van twee gewesten. Bovendien is er een federale overheid die een stevige vinger in de luchtvaartpap te brokken heeft. De complexiteit van het Belgische bestel maakt dat een oplossing voor Zaventem een heet (communautair) hangijzer is. Of is dat niet meer dan een dooddoener? Op donderdag 16 maart velde het hoogste administratieve rechtscollege in Duitsland een vonnis over de uitbouw van Berlin Schönefeld. Die luchthaven in het voormalige Oost-Berlijn wordt de enige echte luchthaven van de hoofdstad van Duitsland. En de facto dus een van de belangrijkste luchthavens voor Midden- en Oost-Europa. Ook Duitsland heeft een complex federaal institutioneel systeem. In die mate dat de voorbije jaren steeds meer kritiek opdook over de traagheid van het besluitvormingssysteem. Deelstaten en federale overheid vechten geregeld een robbertje uit, en blokkeren diverse wetten. Ook de luchthaven van Berlin Schönefeld zou in datzelfde bedje ziek kunnen zijn. Schönefeld ligt in de deelstaat Brandenburg. Van daaruit is het al gauw veertig minuten sporen naar de Brandenburger Tor en het parlementsgebouw. Maar ook de deelstaat Berlijn heeft uiteraard haar zeg over de uitbouw van de luchthaven. En er is de federale overheid, die het luchtvaartbeleid uitstippelt, en mee de infrastructuur financiert. Een ideaal scenario dus voor politici die elkaar vliegen willen afvangen? Niets van dat alles. De beide deelstaten én de federale overheid sloegen de handen in elkaar voor een 2,6 miljard euro dure investering. De naam van de luchthaven is Berlin-Brandenburg International (BBI). Na het verdict van de rechters verschenen glunderende politici eenparig voor de camera's. BBI kan in 2012 goed zijn voor 40.000 nieuwe jobs. Want ook in Duitsland waren er uiteraard bewoners die zich verzetten tegen de ontwikkeling van de luchthaven. Een volledige wijk wordt bijvoorbeeld platgegooid voor Schönefeld. Maar de rechter gaf de overheid gelijk. Met een belangrijke nuance: vliegen tussen middernacht en vijf uur is verboden. Het zou wellicht een wonder zijn. Twee glunderende minister-voorzitters hand in hand. Yves Leterme (CD&V) en Charles Picqué (PS) broederlijk verenigd. En met als lachende derde de federale minister van verkeer Renaat Landuyt (SP.A). Samen sleutelend aan de uitbouw van Vlaanderen-Brussel International (VBI). Misschien levert ook die cohesie 40.000 nieuwe jobs op voor Zaventem in 2012. Voor Vlaams-Brabant, met zijn werkloosheidgraad van zes procent, is dat misschien niet meteen een noodzaak. Maar het Brussels Gewest kan die jobs ongetwijfeld gebruiken. Of is dit louter wishful thinking? De Belgische institutionele complexiteit verhindert immers dat politici boven hun kerktoren uitklimmen. Zelfs als het om vliegtuigen gaat. Wolfgang Riepl