Brussel moet weer trendy worden

Sinds Erik Timmermans de baas speelt, is Brussels International Trade Mart geen “chaotische organisatie” meer. Het plan is nu om Brussel weer op de wereldkaart van mode en design te zetten.

“Ik ben nog enthousiaster dan een jaar geleden,” zegt Erik Timmermans, algemeen directeur van Brussels International Trade Mart ( BITM) oprecht gelukkig. “2002 was het jaar van de strategische keuzes, nu kunnen we ons vernieuwde concept gaan uitvoeren.” Het was hoog tijd dat de dynamiek terugkwam bij de grootste Europese ontmoetingsplaats waar fabrikanten en invoerders zichzelf voorstellen aan lokale detailhandelaars. Het Amerikaanse moederbedrijf Crow Holding International had er in het verleden al mee gedreigd om het gebouw met een oppervlakte van 145.000 vierkante meter te verkopen. Maar zo ver is het dus gelukkig niet gekomen.

Timmermans heeft keihard gewerkt het voorbije jaar. “Ik weet niet of ik het echt als een nadeel moet beschouwen, maar ik ben toch een paar kilo’s afgevallen,” lacht de jonge veertiger. Er is dan ook veel veranderd op een jaar tijd. In de eerste plaats pakte Timmermans de chaotische organisatie aan. Er is nu een duidelijke personeelsstructuur waarin veel jonge mensen zitten. Ook op het financiële vlak werd er geherstructureerd. Een kolfje naar de hand van Timmermans, die voordien directielid was bij International Factors Belgium, een joint venture tussen KBC en BBL. Een onoverzichtelijk pakket van veertien verschillende kredieten werd gestroomlijnd tot één enkel krediet.

Maar het belangrijkste wapenfeit is wellicht de sanering van Trade Mart Interior, de business unit waar de professionele klant alles kan vinden voor de binnenhuisinrichting. Vooral de meubelafdeling was daar tot voor kort het zorgenkindje. “Het vroegere management had niet echt een visie,” legt Timmermans uit. “Ze probeerden goed te doen voor iedereen en dat moest wel tot ongelukken leiden. Het schip was niet echt aan het zinken, maar het dobberde wel stuurloos rond. Wij hebben de moeilijke knopen doorgehakt en hebben gekozen voor actieve standhouders die zich aan de regels willen houden.”

Timmermans kijkt ook verder dan de eigen bedrijfsmuren en daar brandt nog een grote ambitie. “Met een paar partners willen we Brussel weer op de wereldkaart van mode en design zetten. Volgens ons is Brussel op dat vlak fel ondergewaardeerd en we willen dus een stukje van de koek die Antwerpen voor zich heeft opgeëist, terugpakken. Brussel moet weer trendy worden.”

Het harde werken heeft blijkbaar niet echt afbreuk gedaan aan de vrije tijd van Timmermans. “Ik heb dan ook nooit echt passionele hobby’s gehad. Wel probeer ik nog altijd zoveel mogelijk tijd vrij te maken voor mijn gezin. Dat is al een project op zich. Daarnaast maak ik, als het weer even meezit, van de nood een deugd door met mijn motor naar het werk te rijden.”

D.V.T. [{ssquf}]

“Ik weet niet of ik het als een nadeel moet beschouwen, maar ik ben toch een paar kilo’s afgevallen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content