Pure lekkernij of zachte en legale drug? Traditionele knowhow of vernieuwende varianten? Feit is dat het paradepaardje van ons culinair patrimonium, de chocolade, met allerlei sausjes wordt overgoten.
...

Pure lekkernij of zachte en legale drug? Traditionele knowhow of vernieuwende varianten? Feit is dat het paradepaardje van ons culinair patrimonium, de chocolade, met allerlei sausjes wordt overgoten. Zo pakt het merk New Tree, een van de pioniers in de gezondheidsniche, vooral uit met de therapeutische eigenschappen van de ingrediënten. Het gamma omvat repen met lavendel-, citroen- en gembersmaak, die respectievelijk rustgevend, spijsverteringsbevorderend en lustopwekkend werken. Al even overtuigend zijn de jongste creaties van New Tree: de chocopasta's. De pasta's PlaisirMiel en PurPlaisir worden aangemaakt op basis van melk en niet van plantaardige oliën en bevatten 70 % minder vetstoffen en 40 % minder calorieën dan de klassieke smeerpasta's. Ze zijn heerlijk smeuïg en niet te zoet, en ze bevatten bovendien cichoreivezels, die uitstekend zijn voor de spijsvertering. Meedrijvend op de golven van de culinaire vrijetijdsbesteding lanceert Neuhaus, wel de meest illustere onder de pralinefirma's, een 'keukengamma' waarmee het ontbijt, het vieruurtje en andere patisseriedaden kunnen worden opgefleurd. Op het menu staan onder meer stukjes chocolade in bulk, fruitconfituren, honing en smeerpasta's (puur of hazelnoot), cacaopoeder (voor warme chocolademelk of om over de tiramisu te strooien) en chocoladeschilfers en -staafjes om gebak te versieren. De kers op de taart is echter de Snobby, een blokje pure chocolade op een stokje dat in gloeiend hete melk wordt gedompeld om er chocolademelk van te maken. Twee zielen, één gedachte, dat kan alvast worden gezegd over de gelijktijdige lancering door het Belgische merk Choc-o-lait van zijn lolly's met eveneens een blokje chocolade. Maar hier zijn naast een pure versie ook de varianten melk, nootjes en Cointreau verkrijgbaar. De producten van Gü (exclusief te verkrijgen bij Delhaize) worden gefabriceerd in Groot-Brittannië, maar maken gebruik van Belgische chocolade. Het merk mikt eveneens op al wie verkikkerd is op cacao. De doos met de welluidende naam '3 chocoladegenoegens' bevat drie minipotjes met chocoladecrème. Ze kunnen ofwel zo worden genuttigd, ofwel worden opgewarmd (dan worden ze een heerlijke chocoladesaus), ofwel in melk worden gemengd voor een uitstekende chocomelk. In hetzelfde gamma zitten ook nog chocoladesoufflés met pure of koffiechocolade die na tien minuutjes in de oven gegarandeerd een krokant-smeltende lekkernij opleveren. De Brusselse chocolatier Laurent Gerbaud heeft het dan weer eerder begrepen op kosmopolitisme en smaakcontrasten. Hij maakt daarvoor gebruik van bijzonder aromatische bonen, die hij in Italië laat branden bij de illustere firma Domori, om vervolgens de essentie van de gedroogde vruchten in te bedden in grote plakken pure en melkchocolade. Geroosterde of gezouten pistachenoten uit Evoia, Perzische veenbessen of amandelen uit Sicilië gaan de confrontatie aan met de bitterheid van de donkere chocolade, terwijl de melkchocolade, op smaak gebracht met een mespuntje Guérandezout, de fijnproevers alleen maar kan verrukken. Voor de echte kenners is er de 'Invitation au Voyage' met negen chocolaatjes (puur 70 %) met verschillende zoute, zoete, zure en bittere accenten. New Tree: tel. 02 770 56 20, www.newtree.be Neuhaus: tel. 02 568 22 11, www.neuhaus.be Choc-o-lait: www.choc-o-lait.be Laurent Gerbaud: tel. 02 213 37 20, www.chocolatsgerbaud.beSandrine Mossiat