Brugge, Europese Culturele Hoofdstad in 2002, is een neus gezet. Bruggeling en rederszoon Geert Deman (33 j.) heeft zowel het logo als het letterwoord Brugge 2002 laten beschermen. Hij heeft daarmee naar eigen zeggen niets dan goede economische bedoelingen. Ten eerste wil hij de komende vier jaar zo'n tachtig producten en diensten van Brugse en West-Vlaamse ondernemingen onder het logo en de merknaam Brugge 2002 brengen: zo krijgt de regio een economisch steuntje, met cultuur als hefboom. "Het gaat over meer dan merchandising. Ik den...

Brugge, Europese Culturele Hoofdstad in 2002, is een neus gezet. Bruggeling en rederszoon Geert Deman (33 j.) heeft zowel het logo als het letterwoord Brugge 2002 laten beschermen. Hij heeft daarmee naar eigen zeggen niets dan goede economische bedoelingen. Ten eerste wil hij de komende vier jaar zo'n tachtig producten en diensten van Brugse en West-Vlaamse ondernemingen onder het logo en de merknaam Brugge 2002 brengen: zo krijgt de regio een economisch steuntje, met cultuur als hefboom. "Het gaat over meer dan merchandising. Ik denk aan typisch Brugse producten als kant, bier, kaarsen maar ook aan georganiseerde reizen bijvoorbeeld. Ten tweede, tussen de verwachte 5 à 7 miljoen bezoekers in Brugge in 2002 zullen er ook ondernemers en dus potentiële investeerders zitten. Hen willen we de economische voordelen van de regio bekendmaken met bijvoorbeeld bezoeken aan de haven of aan bedrijven. Een vragenlijstje bij hotelinschrijving moet geïnteresseerde ondernemers detecteren." Culturele evenementen onder zijn logo zal Deman niet in de weg staan, hoewel hij daarmee uiteraard geld zou verdienen: "Dat zal ik gebruiken om onze economische plannen te financieren." Al generaties lang zit Demans familie in de visserij. Medisch niet geschikt voor het vissersleven, ging Deman graduaat marketing studeren in Gent, en volgde daarna nog enkele cursussen aan de Vlerick School voor Management. Eerst had hij jarenlang tijdelijke contracten voor het uitbouwen van West-Vlaamse verdelersnetwerken: voor industriële producten van Q8 en dan voor grote gastanks van een dochterbedrijf van Elf. Daarna zorgde hij voor de inplanting van Mobistar in West-Vlaanderen. "Dan begon ik uit te kijken naar een vaste job - ik was intussen getrouwd - en kwam twee jaar geleden terecht bij het West-Vlaams Liberaal Ziekenfonds (WLZ) als marketing en pr-manager. Een nogal grote overstap, maar ook de ziekenfondsen zijn zich meer en meer commercieel aan het profileren: in hun dienstverlening, in het werven en informeren van leden, en zo meer. Zo hadden wij als eerste ziekenfonds een website, en introduceren we binnenkort een digitaal loket. Wij zijn niet het grootste maar wel het snelst groeiende ziekenfonds in West-Vlaanderen." Sinds kort is Deman ook nationaal directielid van het Liberaal Verbond voor Zelfstandigen (LVZ). Heeft hij politieke ambities? "Ik stond al een keer op de provincielijst voor de VLD, maar niet op een verkiesbare plaats. Volgende keer zal dat wel het geval zijn." Brugge 2002 wordt een naamloze vennootschap, met Deman als afgevaardigd bestuurder. Aandeelhouders zijn, naast Deman, een dertigtal Brugse en West-Vlaamse bedrijven. Het zijn hun producten die Deman onder Brugge 2002 wil onderbrengen. "Hun namen maak ik pas later bekend. Daarmee wil ik vermijden dat het Brugse stadsbestuur druk op hen zou uitoefenen om niet tot Brugge 2002 toe te treden."