Als één hedendaagse fotograaf het etiket 'typisch Brits' mag krijgen, dan is het ongetwijfeld Martin Parr, een lid van het prestigieuze fotoagentschap Magnum. Het is hilarisch hoe hij de Britse identiteit met zijn camera wist te vangen op de Chelsea Flower Show, op de paardenraces in Ascot, in marginale strandtenten in Brig...

Als één hedendaagse fotograaf het etiket 'typisch Brits' mag krijgen, dan is het ongetwijfeld Martin Parr, een lid van het prestigieuze fotoagentschap Magnum. Het is hilarisch hoe hij de Britse identiteit met zijn camera wist te vangen op de Chelsea Flower Show, op de paardenraces in Ascot, in marginale strandtenten in Brighton Beach of gewoon in de gietende regen op een doorsneedag in Londen. Als een ironische antropoloog documenteert hij de mens in zijn middelmatige bestaan. "Doodgewone mensen en ordinaire plekken zoals supermarkten zijn voor mij even inspirerend als hongersnood en aidsdoden voor andere fotografen", vertelt hij. De timing van zijn soloshow in de National Portrait Gallery in Londen is wat ongemakkelijk met de hele brexit-saga. De sponsor is Gucci. Parr mocht vorig jaar een grote campagne voor de cruisecollectie van het modelabel maken in Cannes. Zelfs voor zo'n klant blijft hij trouw aan zijn aanpak: gesatureerde foto's van het menselijke dier zoals het echt is: hebberig, protserig, banaal. Parr leidt zelf een middenklassenbestaan in Bristol. Zijn huis is een curiositeitenkabinet dat net zoals zijn foto's de grenzen van de goede smaak tart. De fotograaf verzamelt uurwerken met de beeltenis van Sadam Hoessein, vintage postkaarten van pas geopende autosnelwegen en kitscherige sierborden met het portret van Margeret Thatcher erop. Parr organiseert zelfs tentoonstellingen met zijn collecties, waarvan een bloemlezing in de National Portrait Gallery te zien is. De Britse humor krijgt u er gratis bij.