"De kwaliteit van het leven is hier bemoedigend goed. De keuze aan restaurants, wijn en bier 3 prioriteiten in mijn leven overtreft mijn verwachtingen. De Belgische stijl om met de wagen te rijden past mij perfekt. Voordien kon ik namelijk nooit kritiekloos snel van punt A naar punt B rijden. Én, het weer valt heel wat beter mee dan ik had gedacht, " ratelt Hugh Fraser, die geen aanstoot neemt aan ons regenjassenweer daar is hij als Schot immers ook mee vertrouwd. Fraser is één en al entoesiasme over België. Hij stree...

"De kwaliteit van het leven is hier bemoedigend goed. De keuze aan restaurants, wijn en bier 3 prioriteiten in mijn leven overtreft mijn verwachtingen. De Belgische stijl om met de wagen te rijden past mij perfekt. Voordien kon ik namelijk nooit kritiekloos snel van punt A naar punt B rijden. Én, het weer valt heel wat beter mee dan ik had gedacht, " ratelt Hugh Fraser, die geen aanstoot neemt aan ons regenjassenweer daar is hij als Schot immers ook mee vertrouwd. Fraser is één en al entoesiasme over België. Hij streek hier vorige maand neer als algemeen direkteur verantwoordelijk voor de Benelux voor British Airways.Voor het eerst sinds haar aanwezigheid in België, en dat is zo'n goede vijftig jaar, heeft de Britse luchtvaartmaatschappij hier een algemeen direkteur. Voordien was er slechts een sales manager. Wint ons landje aan belang voor een van 's werelds grootste carriers ? "British Airways (BA) is op de luchthaven van Zaventem de tweede grootste luchtvaartmaatschappij voor lijnvluchten na Sabena. Dagelijks vertrekken er 22 vluchten met BA-vluchtnummer vanuit Brussel en 3 vanuit Antwerpen. De centrale ligging in het hart van Europa en de nieuwe passagiersterminal van Zaventem kunnen in de toekomst nieuwe opportuniteiten creëren, zeker in 1997 wanneer het laatste pakket van de Europese luchtvaartliberalizering in werking treedt. Tegelijkertijd zoekt BA aktief naar luchthavens waar geen kongestie bestaat Heathrow, Frankfurt, Schiphol zitten eivol. "Hugh Fraser, 42 jaar, werd geboren in India waar zijn Schotse vader carrière maakte als teeplanter. Op zijn zevende werd hij "naar huis" gestuurd, op kostschool, omdat er in de kolonie geen adekwate opvoeding voorhanden was. Op zijn zestiende had hij reeds meer dan 400.000 mijl bijeengevlogen, "spijtig genoeg bestonden er toen nog geen getrouwheidsprogramma's in de luchtvaart, " lacht de opgewekte vader van vier kinderen (uit twee huwelijken), "ik zou heel wat gratis mijlen verdiend hebben. " De pendel tussen Schotland en India gaf hem de smaak voor een eigen carrière overzee. Hij begon bij BA in Londen, werd bevorderd tot sales manager voor Noord-Engeland en stapte in de lente van '82 over naar KLM. Zes jaar later werd hij geheadhunt door BA, die een Schot met luchtvaartervaring zocht voor Schotland. "De raad van bestuur van BA is zeer waakzaam over de regionale gevoeligheden, " aldus Hugh Fraser. In het voorjaar van '92 begon hij dan zijn expatriate-carrière, als general manager voor Zweden. Vorige maand verhuisde hij van Stockholm naar Brussel.HUGH FRASER (BRITISH AIRWAYS) "De Belgische reiswereld lijkt mij technologisch ver achter op Noord-Europa. "