1 jaar geleden. In de eerste week van januari 2022 stijgen de prijzen in de winkels van Delhaize en Carrefour gemiddeld al met 3 à 4 procent. Slechts een deeltje van het assortiment is al aangepast, de prijs van de gemiddelde winkelkar zal nog stijgen. De Colruyt-winkels hanteren nog maar een gemiddelde prijsstijging van 0,4 procent. Door zijn laagsteprijsgarantie moet de keten altijd onder de prijzen van de concurrentie blijven. Vooral de uitdager Albert Heijn heeft zijn Belgische prijzen nog niet aangepast. Daardoor is het vaak zelfs duurder boodschappen doen bij Albert Heijn Nederland.
...

1 jaar geleden. In de eerste week van januari 2022 stijgen de prijzen in de winkels van Delhaize en Carrefour gemiddeld al met 3 à 4 procent. Slechts een deeltje van het assortiment is al aangepast, de prijs van de gemiddelde winkelkar zal nog stijgen. De Colruyt-winkels hanteren nog maar een gemiddelde prijsstijging van 0,4 procent. Door zijn laagsteprijsgarantie moet de keten altijd onder de prijzen van de concurrentie blijven. Vooral de uitdager Albert Heijn heeft zijn Belgische prijzen nog niet aangepast. Daardoor is het vaak zelfs duurder boodschappen doen bij Albert Heijn Nederland. Nu. Het voorbije jaar zijn de voedingsprijzen fors gestegen. Volgens de officiële inflatiecijfers zijn ze met ongeveer 15 procent toegenomen. Test-Aankoop komt zelfs uit op 20 procent in een jaar. De aanvoerketens, die verstoord zijn geweest door de coronacrisis, lopen nog altijd stroef en daar is de oorlog in Oekraïne bovenop gekomen. De fabrikanten en de supermarkten hebben zowat alle kosten zien stijgen. De supermarkten groeien, maar veel minder dan de inflatie. Dit voorjaar wordt een verdere stijging van de prijzen verwacht, onder meer omdat de retailers ook nog de indexaanpassing van de lonen moeten verwerken. 10 jaar geleden. Solvay viert zijn 150ste verjaardag met een nieuw logo en een nieuwe structuur. Nu de integratie van de twee jaar eerder overgenomen Franse chemiegroep Rhodia afgerond is, laat CEO Jean-Pierre Clamadieu in zijn kaarten kijken. Clamadieu is voor zijn benoeming bij Solvay de topman van Rhodia geweest, dat hij uit de miserie heeft getrokken. "De overname van Rhodia heeft Solvay totaal veranderd", zegt Clamadieu. Sinds die operatie omvat Solvay een kluwen van zeer uiteenlopende activiteiten, gaande van klassieke chemische activiteiten als pvc en polyamide tot hoogtechnologische composietmaterialen. Nu. Clamadieu zwaait eind 2018 af bij Solvay, om voorzitter van de energiereus Engie te worden. Clamadieu heeft ruim vijftig deals gerealiseerd en onder meer het gros van de klassieke cyclische chemie-activiteiten, zoals pvc en polyamide, afgestoten, voor Ilham Kadri hem opvolgt. "Ik word geen CEO om gewoon op de winkel te letten", zegt Kadri in Trends. Ze houdt woord. Kadri hertekent de gedecentraliseerde structuur van de groep, hamert op een zeer strakke kosten- en cashdiscipline, en kondigt de opsplitsing van Solvay aan. Die staat gepland voor de tweede helft van dit jaar. 20 jaar geleden. Trends kijkt bij de start van het Autosalon naar de ultieme bedrijfswagen voor zakenmensen. Veilig, comfortabel, betrouwbaar zijn de slagwoorden voor de bedrijfswagens, die goed zijn voor 44,5 procent van de nieuw verkochte wagens. Managers hebben lak aan geavanceerde boordcomputers, en willen niet te veel technologische snufjes. Zelfs de gps staat nog in de kinderschoenen. Voor lange afstanden wordt een chauffeur een beter alternatief genoemd. Internet is nog nieuw: daarmee kunnen zakenlui eventueel beurskoersen en de verkeershinder opvolgen en e-mails versturen. Nu. Digitalisering is een van de kernelementen in de autowereld. De Amerikaanse autoproducent Tesla is nu een populaire bedrijfswagen voor managers. Niet enkel voor de elektrische aandrijving, maar vooral door zijn digitale voorsprong op veel concurrenten. Het maakt dat Tesla op de beurs nog steeds veel meer waard is dan BMW en Mercedes samen. In de verkoop blijft het trio weliswaar de plak zwaaien. BMW is in 2022 de grootste in verkoop in België. Mercedes staat op de derde plaats, Audi is het nummer vijf. Tesla groeit dat jaar weliswaar met bijna de helft, maar bereikt daarmee slechts de twintigste plaats.