1 jaar geleden. De doorbraak van gratis levering en retour in de e-commerce is twintig jaar oud. Toen heeft Amazon 'free super saver shipping' geïntroduceerd. Het bedrijf heeft daarmee ongeveer de helft van alle e-commercebestedingen in de Verenigde Staten binnengehaald. In België en Nederland legt bol.com de lat ook zo hoog. Andere retailers moeten volgen, ook al wegen de logistieke kosten op de marges. Er is een oproep om de consument toch iets extra aan te rekenen, ook uit hoop de uitbuiting van zelfstandige koeriers tegen te gaan.
...

1 jaar geleden. De doorbraak van gratis levering en retour in de e-commerce is twintig jaar oud. Toen heeft Amazon 'free super saver shipping' geïntroduceerd. Het bedrijf heeft daarmee ongeveer de helft van alle e-commercebestedingen in de Verenigde Staten binnengehaald. In België en Nederland legt bol.com de lat ook zo hoog. Andere retailers moeten volgen, ook al wegen de logistieke kosten op de marges. Er is een oproep om de consument toch iets extra aan te rekenen, ook uit hoop de uitbuiting van zelfstandige koeriers tegen te gaan.Nu. Gratis levering en retour blijven grotendeels overeind in de e-commerce. In België is gratis verzending boven 25 euro de norm. In 2023 gaat in België een proefproject van start waarmee webshops de ecologische impact en de kostprijs van de snelle levering aan huis kunnen tonen. Maar webshops sturen hun strategie al bij. Zalando heeft op al zijn markten een minimumbedrag ingesteld voor gratis levering. Amazon heeft zijn Prime-abonnement met gratis en snelle levering met 20 dollar verhoogd naar 139 dollar. Ook bol.com verhoogt zijn prijzen voor een vergelijkbare formule. 10 jaar geleden. De regering- Di Rupo hoopt onze loonkostenhandicap van 5,2 procent tegenover de buurlanden de komende jaren af te bouwen. Dat wil ze vooral doen door enkel nog indexaanpassingen toe te kennen. Voor de werkgevers is dat onvoldoende. Zij willen een netto-indexering. Dat houdt in dat niet langer de brutolonen worden aangepast aan de stijgende levensduurte, maar de nettolonen. Het behoudt de koopkracht en de loonkosten stijgen minder snel. Volgens de hr-groep Securex kan een indexering van de nettolonen elk jaar voor 27.000 extra banen zorgen.Nu. De regering-Di Rupo blijft kiezen voor loonmatiging, maar zonder aan de index te raken. De reële lonen stijgen amper. De regering-Michel kiest in 2014 voor een indexsprong om de concurrentiekracht van de bedrijven te versterken. Werkgevers komen begin 2022 met datzelfde voorstel. De hoge inflatie en de automatische loonindexering doen de loonkosten hoog oplopen. Ondertussen zwakken de werkgevers hun eisen af en spreken ze van een netto-indexering. De regering- De Croo wil niet aan de index raken. Wel wordt een deel van de sociale bijdragen in de eerste helft van 2023 niet geïndexeerd. 20 jaar geleden. Op 7 november 2001 is Sabena failliet verklaard. De nationale luchtvaartmaatschappij maakt een doorstart onder de naam SN Brussels Airlines. De Belgische zakenlui Etienne Davignon en Maurice Lippens hebben geld verzameld bij Belgische bedrijven. "Patriottisme en een nationale luchtvaartmaatschappij zijn mooie begrippen, maar er moest in de eerste plaats een goed ondernemingsplan zijn", zegt Lippens. De bedrijven hebben er belang bij dat vanuit Zaventem naar bestemmingen wordt gevlogen die voor hen belangrijk zijn. Het duo sluit een samenwerking met British Airways niet uit.Nu. SN Brussels Airlines bestaat vandaag als Brussels Airlines. Het is een volle dochter van Lufthansa Groep. De Duitsers nemen in 2008 een eerste belang van 45 procent voor 65 miljoen euro. In 2016 kopen ze de resterende 55 procent voor 2,6 miljoen euro. Lufthansa houdt Brussels Airlines boven water, onder meer met een kredietlijn van 100 miljoen euro. Eind 2021 heeft Brussels Airlines een overgedragen verlies van bijna 700 miljoen euro. De pandemie zit daar voor veel tussen. 2022 is een hersteljaar, maar in de eerste negen maanden wordt nog een bedrijfsverlies van 37 miljoen euro geboekt.