1 jaar geleden. Collibra haalt 250 miljoen dollar op. De Belgische techbelofte ziet zijn waardering in drie jaar vervijfvoudigen naar 5,25 miljard dollar. Dat is meer dan het beursgenoteerde Melexis of Barco. In het boekjaar 2020 had Collibra een omzet van 120,5 miljoen dollar. Het bedrijf blijft fors groeien, maar de waardering is heel hoog in verhouding tot de omzet. Dat heeft alles te maken met het potentieel dat investeerders zien: Collibra is een van de marktleiders geworden in de snelgroeiende niche om het beheer van grote hoeveelheden data te automatiseren en te verbeteren.
...

1 jaar geleden. Collibra haalt 250 miljoen dollar op. De Belgische techbelofte ziet zijn waardering in drie jaar vervijfvoudigen naar 5,25 miljard dollar. Dat is meer dan het beursgenoteerde Melexis of Barco. In het boekjaar 2020 had Collibra een omzet van 120,5 miljoen dollar. Het bedrijf blijft fors groeien, maar de waardering is heel hoog in verhouding tot de omzet. Dat heeft alles te maken met het potentieel dat investeerders zien: Collibra is een van de marktleiders geworden in de snelgroeiende niche om het beheer van grote hoeveelheden data te automatiseren en te verbeteren. Nu. Collibra heeft zijn kapitaalronde perfect getimed. De forse renteverhogingen van de Amerikaanse centrale bank en de economische onzekerheid na de oorlog in Oekraïne doen investeerders terugkrabbelen en de waarderingen van zowat alle techbedrijven zakken. Veel zorgen hoeft Collibra zich niet te maken. Het heeft meer dan 600 miljoen dollar aan durfkapitaal opgehaald sinds zijn oprichting in 2008 en heeft een forse oorlogskas. Begin 2022 doet het een kleinere kapitaalronde met sectorgenoot Snowflake, als onderdeel van een commerciële samenwerking en de integratie van elkaars producten. Nu. Spanje blijft een belangrijk autoland. In 2017 worden er 2,85 miljoen wagens geassembleerd. In 2021 daalt dat naar 2,1 miljoen wagens, door de pandemie. In vergelijking met 2019 daalt de productie met ruim een kwart. In 2020 gaan de fabrieken dicht. In 2021 is er een tekort aan chips. Het grootste deel van de productie wordt nog altijd geëxporteerd: 1,82 miljoen wagens in 2021. België is het op vier na belangrijkste exportland. Spanje is ook klaar voor de elektrische wagens, het bouwt zeventien modellen. Sinds 2013 heeft Ford 3 miljard dollar in zijn fabriek in Valencia geïnvesteerd. 20 jaar geleden. De Limburgse ondernemer Jan Kumpen ziet zijn familiale bouwbedrijf Kumpen gestaag uitgroeien tot een van Vlaanderens grootste bouwondernemingen, goed voor een jaarlijkse omzet van 62 miljoen euro en 350 werknemers. Hij is de eigenaar van toppaarden, die hij inzet op drafrenwedstrijden. De drafsport is echter geen lucratieve bezigheid in België, in tegenstelling tot Frankrijk, waar de prijzenpotten een flink stuk hoger zijn. De Vlaamse regering wil de wedstrijden aantrekkelijk maken met een fiscaal gunstregime voor prijzen, maar het blijft een marginale sport. Nu. De drafrensport blijft het moeilijk hebben. Zo moest de hippodroom van Sterrebeek in 2005 sluiten na een faillissement. De voornaamste inkomstenbron van de koersmaatschappijen, de gokinkomsten, dreigt volledig op te drogen door de onlinegokbedrijven. De Franse organisatie PMU biedt redding. Een op de drie koersen in België valt onder het Franse wedaanbod. De Mechelse sectorgenoot Groep Willemen heeft het familiale bouwbedrijf Kumpen overgenomen. Jan Kumpen is met Kumpen RED actief als projectontwikkelaar, onder meer op de Truiense site De Manège.