1 jaar geleden. De markt van de mobilhomes draait als gek. De marktleider in België, Dicar Motorhomes, heeft nog nooit zo'n vraag meegemaakt. Het fenomeen hangt samen met de pandemie. Na de bubbel thuis, ontdekt de consument de bubbel op de weg. De vakantiegangers kunnen niet langer het vliegtuig in, en dus opteren ze voor een mobilhome. Ze bepalen zelf het tijdstip van vertrek en de bestemming. De kans dat de toerist ergens vastzit door een corona-uitbraak, wordt daarmee vermeden. De vraag naar mobilhomes is groter dan het aanbod, en die krapte zal nog lange tijd aanhouden.
...

1 jaar geleden. De markt van de mobilhomes draait als gek. De marktleider in België, Dicar Motorhomes, heeft nog nooit zo'n vraag meegemaakt. Het fenomeen hangt samen met de pandemie. Na de bubbel thuis, ontdekt de consument de bubbel op de weg. De vakantiegangers kunnen niet langer het vliegtuig in, en dus opteren ze voor een mobilhome. Ze bepalen zelf het tijdstip van vertrek en de bestemming. De kans dat de toerist ergens vastzit door een corona-uitbraak, wordt daarmee vermeden. De vraag naar mobilhomes is groter dan het aanbod, en die krapte zal nog lange tijd aanhouden.Nu. Het Franse beursgenoteerde Trigano is de Europese marktleider en beleeft in het boekjaar van begin september tot eind augustus 2020 een recordjaar. De markt van mobilhomes is al decennia een groeimarkt. Toch zag Trigano de omzet in het voorbije kwartaal (van maart tot mei 2022) met 19 procent zakken. De vraag blijft hoog, en Trigano kon zelfs prijsverhogingen doorduwen. Maar de mobilhomemaker kan niet volgen met de productie. Trigano moest de productie in de fabrieken herhaaldelijk stilleggen. Die problemen zullen blijven duren. Dat leidt tot vertragingen bij de leveringen. 10 jaar geleden. 180.000 tickets in enkele seconden verkopen, dat is de mate van succes voor Tomorrowland. Zelfs Brussels Airlines is partner en zet vijftien vliegtuigen in om festivalgangers uit de hele wereld over te vliegen. Oprichters Manu en Michiel Beers geven in Trends commentaar op de internationalisering van hun succesformule. Het populaire dancefestival in Boom kan bovendien rekenen op talrijke en verrassende sponsors. Dat is onder meer te danken aan de manier waarop Tomorrowland inzet op het creëren van een sprookjessfeer en een luxueuze omkadering.Nu. De eerste post-pandemiefestivalzomer benadrukt Tomorrowland met een speciale editie. Niet één, maar drie weekends duurt het dancefestival. De 600.000 tickets zijn opnieuw in geen tijd de deur uitgevlogen. Nog steeds is dancemuziek in een thematische sprookjessfeer het handelsmerk. En meer dan ooit komen de festivalgangers uit de hele wereld. Het zomerfestival kent ook al enkele jaren een wintereditie. Volgend jaar is dat in Alpe d'Huez. Tomorrowland zet dit jaar samen met Rock Werchter het nieuwe Brusselse Core Festival voor het eerst op de kalender. Dat vindt eind mei plaats. 20 jaar geleden. Waterleau, het bedrijf van Luc Vriens, gaat een gouden toekomst tegemoet. Het stevent af op een geconsolideerde omzet van 10 miljoen euro. Vriens lijkt zo revanche te nemen op Hendrik Seghers, de CEO van Seghers Engineering Water, die hem enkele maanden eerder abrupt aan de deur heeft gezet als gedelegeerd bestuurder van dat bedrijf. Vriens heeft de ambitie om van Waterleau een internationale speler te maken. Dat lukt als Waterleau in Nigeria een hypermoderne waterzuiveringsinstallatie voor de bierfabrikant Heineken mag bouwen.Nu. Luc Vriens overlijdt in 2014 onverwachts tijdens een zakenreis in China. Onder zijn leiderschap heeft Waterleau meer dan duizend installaties gebouwd over de hele wereld. Nadien is Waterleau niet meer bijzonder rendabel, voornamelijk door een problematische Duitse overname. In 2019 verwerft de Limburgse milieugroep Machiels een meerderheidsbelang van 51 procent in Waterleau, om het bedrijf een broodnodige kapitaalinjectie te geven.