1 jaar geleden. De grote oliebedrijven moeten in sneltreinvaart groener worden. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Omdat ze het gros van hun cashflow nog altijd halen met de productie van fossiele brandstoffen, moet Big Oil nog veel investeren in het behoud van de klassieke productiecapaciteit. Tegelijk moeten ze nieuwe activiteiten opzetten die klimaatvriendelijker zijn, zoals windenergie op zee, en de uitstoot van broeikasgassen terugdringen, door bijvoorbeeld te investeren in koolstofopvang. Daarbovenop rekenen de aandeelhouders nog altijd op royale dividenden.
...

1 jaar geleden. De grote oliebedrijven moeten in sneltreinvaart groener worden. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Omdat ze het gros van hun cashflow nog altijd halen met de productie van fossiele brandstoffen, moet Big Oil nog veel investeren in het behoud van de klassieke productiecapaciteit. Tegelijk moeten ze nieuwe activiteiten opzetten die klimaatvriendelijker zijn, zoals windenergie op zee, en de uitstoot van broeikasgassen terugdringen, door bijvoorbeeld te investeren in koolstofopvang. Daarbovenop rekenen de aandeelhouders nog altijd op royale dividenden. Nu. Investeerders loven de inspanningen van de oliemajors om klimaatvriendelijker te worden, maar klimaatactivisten vinden die inspanningen ruim onvoldoende. Er is politieke druk om de productie van fossiele brandstoffen op te voeren, kwestie van de hoge inflatie onder controle te krijgen. Oliebedrijven kunnen intussen grotendeels aan de verleiding weerstaan om te investeren in extra productiecapaciteit, hoewel de interesse toeneemt om zelfs de vervuilende olieproductie uit de Canadese teerzanden op te voeren. De energiebevoorrading dreigt gekneld te raken tussen hoge prijzen voor fossiele brandstoffen en een te trage energietransitie. 10 jaar geleden. De verzekeraars maken zich zorgen over de lage rente. Het rendement van levens- en groepsverzekeringen staat onder druk. Vooral voor de groepsverzekeringen, die bedoeld zijn om werknemers een aanvullend pensioen te bezorgen, is dat een probleem. De wet bepaalt dat de werkgever een minimumrendement moet waarborgen van 3,25 procent op zijn eigen bijdrage en van 3,75 procent op de werknemersbijdrage. De verzekeringssector pleit voor een verlaging van die gegarandeerde minimumrentes omdat hij met de lage rente op staatsobligaties de verplichting van de werkgevers niet kan blijven waarmaken. Nu. In 2016 verlaagt de regering de gewaarborgde minimumopbrengst tot 1,75 procent, zowel voor werkgevers- als werknemersbijdragen. Maar ook die lagere minimumrente garanderen wordt snel problematisch. De ECB blijft de rente verlagen, waardoor staatsobligaties een hele tijd een negatieve rente opleveren. De meeste verzekeraars houden het rendement op peil door hun beleggingen te diversifiëren. Ze investeren meer in vastgoed, bedrijfsobligaties, leningen en infrastructuurprojecten. Nu de rente sinds kort weer in de lift zit, moet het voor verzekeraars makkelijker worden om de minimumrente te waarborgen. 20 jaar geleden. Marc Piessens, die midden jaren tachtig met een sportwinkel is begonnen, opent een tiende vestiging van PM United Brands. De keten heeft een eigen merk van skimateriaal, maar positioneert zich vooral als een verkoper van Nike en andere grote sportmerken. De groei moet nog versnellen, onder meer door de instap van het Belgische durfkapitaalfonds Beluga. In vijf jaar wil Piessens naar 20 à 24 sportwinkels en de omzet moet van 10 naar 40 miljoen euro gaan. Met het Franse Decathlon is er een grote concurrent bij gekomen, maar volgens Piessens mikt die vooral op het laagste segment. Nu. De keten United Brands kan nog even verder uitbreiden, maar heeft zich de voorbije tien jaar vooral moeten terugplooien. De keten probeert in 2018 nog een doorstart te maken met acht winkels, maar ook dat plan wordt uiteindelijk afgebouwd. Decathlon en Zalando groeien uit tot de absolute marktleiders. Marc Piessens heeft nog altijd zijn oorspronkelijke winkel. Die focust nu weer volledig op wintersport, onder het merk United Brands Wintersport. "Ik ben eigenlijk met pensioen, maar ik doe nog altijd graag voort", laat hij vanuit een vakantiebestemming weten. "We investeren nu vooral in digitaal, waarmee we fors groeien."