1 jaar geleden. De toeristische sector krabbelt overeind na de mokerslag van de coronapandemie. Veertien maanden is toerisme zo goed als onmogelijk geweest. De vakantiemakers en de luchtvaartmaatschappijen hebben miljarden euro's overheidssteun gekregen en maken zich nu op voor een goede zomer. "Reizen kan verantwoord en veilig", meldt Gunther Hofman, de algemeen directeur West-Europa bij TUI Fly. Ook Peter Gerber, de CEO van Brussels Airlines, meent dat "het ergste voorbij" is: "De toeristen willen naar de Canarische Eilanden, Spanje, Portugal of de Griekse eilanden."
...

1 jaar geleden. De toeristische sector krabbelt overeind na de mokerslag van de coronapandemie. Veertien maanden is toerisme zo goed als onmogelijk geweest. De vakantiemakers en de luchtvaartmaatschappijen hebben miljarden euro's overheidssteun gekregen en maken zich nu op voor een goede zomer. "Reizen kan verantwoord en veilig", meldt Gunther Hofman, de algemeen directeur West-Europa bij TUI Fly. Ook Peter Gerber, de CEO van Brussels Airlines, meent dat "het ergste voorbij" is: "De toeristen willen naar de Canarische Eilanden, Spanje, Portugal of de Griekse eilanden."Nu. De besmettelijkere omikronvariant van het coronavirus gooit roet in het eten. Toch stijgt bij Brussels Airlines en moederbedrijf Lufthansa Groep sinds maart het aantal boekingen fors. Tijdens de algemene vergadering van 10 mei is Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa, zelfs zeer optimistisch: "De mensen willen vliegen. Mentaal hebben we de pandemie achter ons gelaten." De reizigers kiezen bovendien voor duurdere tickets. Carsten Spohr verwacht dat de luchtvaart sneller dan verwacht het niveau van voor de pandemie zal halen. De vraag wordt gestuwd door vakantievluchten in Europa. 10 jaar geleden. Trends bezoekt Bottom Dollar Food. De Amerikaanse zusterketen van Delhaize heeft een totaal andere positionering en focust op de prijsbewuste klant. De winkels bevinden zich in armere buurten en hebben een laagsteprijsgarantie. Bottom Dollar Food heeft al 49 winkels, maar genereert niet genoeg cash om de uitbreiding op eigen kracht te financieren. Dat geld komt vooral van Food Lion. Die eerste zuster van Delhaize in de Verenigde Staten houdt de boel recht, maar heeft ook zelf veel investeringen nodig. Ze moet bijna duizend verouderde winkels vernieuwen en de prijzen verlagen.Nu. In 2014, kort na het aantreden van de Nederlander Frans Muller als CEO van de moederholding Delhaize Group, wordt Bottom Dollar Food te koop gezet. Het merk verdwijnt, want overnemers zoals Aldi willen er hun eigen winkels van maken. Delhaize Group kan door de verkoop meer investeren in Food Lion. De winkelvernieuwingen en lagere prijzen slaan er aan, en de omzet (exclusief nieuwe winkels) groeit weer sneller dan de inflatie. Na de fusie van Delhaize Group en Ahold in 2016 blijft Food Lion ook groeien. Het zit ondertussen aan een ononderbroken reeks van 37 kwartalen van omzetgroei, en is de sterkhouder van de groep. 20 jaar geleden. Zes grote Belgische portaalsites, waaronder Planet Internet en AdValvas, willen adverteerders overtuigen van de effectiviteit van onlinereclame in België. Meer dan 3,2 Belgen gebruiken regelmatig het internet, maar slechts 0,6 procent van de 1,8 miljard euro aan advertentie-uitgaven gaat naar het internet in België. De sites laten een gespecialiseerd onderzoeksbureau een test met gerichte advertenties doen bij 6.000 Belgen. Die toont aan dat grafische banners en andere klassieke onlineadvertenties misschien niet altijd aangeklikt worden, maar wel degelijk voor merkbekendheid zorgen.Nu. Van de zes portaalsites blijft enkel MSN nog over. Meer dan 10 miljoen Belgen zijn online. Het aandeel van onlinereclame blijft snel groeien, maar loopt nog altijd achterop. Volgens de recentste publieke cijfers van de sectorfederatie UBA is ze ondertussen goed voor 16 procent van de reclamebestedingen. In realiteit ligt het aandeel wel veel hoger, want internetgiganten zoals Facebook en Google zijn karig met uitgesplitste cijfers per land. Videoreclame heeft banners van de troon gestoten als format om de merkbekendheid online te vergroten, onder meer door het succes van Instagram, TikTok en andere mobiele apps.