1 jaar geleden. België krijgt in korte tijd drie zware cyberincidenten te verwerken. Door een beveiligingslek bij Microsoft Exchange worden de mailservers van tienduizenden Belgische bedrijven kwetsbaar. Daarnaast zijn er ook twee zware gerichte cyberaanvallen. Het netwerk van de Belgische overheidsdiensten wordt verstoord. Belgische smartphones raken massaal besmet met een computervirus dat zich voordoet als een berichtje van bpost om logins te ontfutselen. België is geen vogel voor de kat, zolang het uit elk cyberincident leert en het zijn IT-systemen up-to-date houdt. Vooral kmo's worstelen daarmee.
...

1 jaar geleden. België krijgt in korte tijd drie zware cyberincidenten te verwerken. Door een beveiligingslek bij Microsoft Exchange worden de mailservers van tienduizenden Belgische bedrijven kwetsbaar. Daarnaast zijn er ook twee zware gerichte cyberaanvallen. Het netwerk van de Belgische overheidsdiensten wordt verstoord. Belgische smartphones raken massaal besmet met een computervirus dat zich voordoet als een berichtje van bpost om logins te ontfutselen. België is geen vogel voor de kat, zolang het uit elk cyberincident leert en het zijn IT-systemen up-to-date houdt. Vooral kmo's worstelen daarmee.Nu. Het CCB, het hoogste orgaan voor cybersecurity in België, moet nog verschillende keren waarschuwen voor zware beveiligingslekken en phishingaanvallen om logins te bekomen. In internationale rankings behoort België stilaan tot de Europese top van de minst kwetsbare IT-systemen. Positief is ook dat Belgen steeds minder in phishingberichten trappen. In 2021 is de onlinebuit via die vorm van cyberaanval met een kwart gedaald naar 26 miljoen euro. Maar dat is geen reden voor euforie: slachtoffers laten zich steeds vaker ompraten om geld over te schrijven of trappen in andere vormen van onlinefraude.10 jaar geleden. De euroconstructie kraakt in haar voegen. De strategie om noodleningen toe te kennen aan de zuiderse eurolanden in ruil voor harde besparingen, duwt die landen in een zware recessie. Sinds 2008 is het Griekse bpp met 20 procent gekrompen en is de werkloosheid opgelopen tot 20 procent. De Grieken trekken op 17 juni 2012 naar de stembus met als inzet een vertrek uit de eurozone. Het extreemlinkse Syriza wil de deal met de Europese Unie herzien. Een grexit zou ook landen als Italië en Spanje in een lastig parket kunnen brengen. De markten houden rekening met een desintegratie van de euro.Nu. De centrumpartij Neo Dimokratia wint de verkiezingen. De nieuwe regering houdt een pro-Europese koers aan, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost. De spanningen in het eurogebied lopen verder op, tot ECB-voorzitter Mario Draghi in de zomer van 2012 aankondigt dat de ECB klaar is om de euro te beschermen " whatever it takes". Griekenland heeft in 2014 en 2015 een tweede en derde bail-out nodig om de schuldencrisis onder controle te krijgen. Pas in 2014 eindigt de recessie, waarna Griekenland aanknoopt met gematigde groei. In april dit jaar betaalt het land de laatste schulden aan het IMF terug. 20 jaar geleden. Op 23 mei 2002 staat Tony Gram, 'de mysterieuze financier van VG Airlines', op de cover van Trends. De zakenman koopt de luchtvaartmaatschappij, die Freddy Van Gaever heeft opgericht. Hij is de voormalige eigenaar van onder meer VLM Airlines. VG Airlines zal intercontinentale vluchten doen, vooral naar de Verenigde Staten. Op 23 mei 2002 vertrekt de eerste vlucht, van Zaventem naar New York. Later volgen vluchten naar Boston en naar andere Amerikaanse steden. "Het gaat mij nog veel geld kosten, maar op een dag gaat het mij ook veel opbrengen", zegt Tony Gram.Nu. VG Airlines is een kort leven beschoren. In augustus 2002 verandert de naam in Delsey Airlines. Tony Gram is ook de eigenaar van dat tassenmerk. Delsey Airlines heeft diverse problemen. Het bedrijf doet vooral directe vluchten, terwijl passagiers opteren voor aansluitende vluchten zodra ze in de Verenigde Staten zijn. Er is een samenwerking met de lagekostenmaatschappij Virgin Express. Ook de vluchten vanuit Armenië via Zaventem naar de Verenigde Staten kennen problemen, onder meer rond veiligheid. In november 2002 stopt de luchtvaartmaatschappij met vliegen. Begin 2012 wordt het faillissement gesloten.