1 jaar geleden. Voor Ann Schoubs, de nieuwe directeur-generaal van De Lijn, moeten de reiziger en de vergroening de komende jaren centraal staan. Ze wil de klantentevredenheid verbeteren en inzetten op digitalisering om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Ook duurzaamheid is voor Schoubs een sleutelelement in de toekomst van De Lijn. Ze rekent daarbij op financiering van de Vlaamse regering voor de investeringen in laadpalen en de elektrificatie van de vloot. Ze vraagt ook maatregelen om de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer te vergroten, zodat de bus vaker de voorkeur krijgt op de wagen.
...

1 jaar geleden. Voor Ann Schoubs, de nieuwe directeur-generaal van De Lijn, moeten de reiziger en de vergroening de komende jaren centraal staan. Ze wil de klantentevredenheid verbeteren en inzetten op digitalisering om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Ook duurzaamheid is voor Schoubs een sleutelelement in de toekomst van De Lijn. Ze rekent daarbij op financiering van de Vlaamse regering voor de investeringen in laadpalen en de elektrificatie van de vloot. Ze vraagt ook maatregelen om de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer te vergroten, zodat de bus vaker de voorkeur krijgt op de wagen. Nu. De tevredenheidscijfers van De Lijn zijn met 7 procent gestegen. Dat heeft te maken met de toegenomen stiptheid en de verbeterde digitale reisinformatie. Maar corona laat zich nog altijd voelen in lagere reizigersaantallen. De Lijn zet stappen om haar groene ambitie waar te maken. Zo sloot Schoubs eind vorig jaar een contract met Van Hool en VDL voor de levering van 350 elektrische bussen. De eerste 60 e-bussen worden dit jaar geleverd. Sinds maart geeft De Lijn aan de externe busexploitanten waarmee ze samenwerkt een financiële tussenkomst van 21.700 per aangekochte zero-emissiebus. 10 jaar geleden. De fabriek van Case New Holland in Zedelgem bouwt de grootste pikdorsers ter wereld en andere landbouwmachines. "Wij produceren de Ferrari's onder de landbouwvoertuigen", zegt fabrieksdirecteur Nick Vanwynghene. "Het belangrijkste is onze kwaliteit. Overal zie je onze grote voertuigen in de velden rijden." 97 procent van de productie werd wereldwijd geëxporteerd. In Zedelgem huist bovendien het belangrijkste onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van de op de New Yorkse beurs noterende groep. Zedelgem zoekt ruim 100 nieuwe mensen. Nu. Zedelgem bouwt nog altijd de grootste maaidorsers. Die kunnen 100 ton graan per uur oogsten, waardoor ze de productiefste machines op de markt zijn. Een vijfde van de wereldwijde graanoogst wordt door de in Zedelgem gemaakte machines geoogst. Daarvoor krijgt de onderneming in maart een onderscheiding van het Vlaamse exportagentschap FIT. Het moederbedrijf CNH International is nog altijd beursgenoteerd. De koers steeg de voorbije tweeënhalf jaar ruim 40 procent. In Zedelgem werken meer dan 2.300 mensen. De voorbije zomer zocht het bedrijf alweer meer dan 200 nieuwe mensen. 20 jaar geleden. De vrees voor een nieuwe oliecrisis laait op. Toenemende spanningen in het Midden-Oosten en de onrust in Venezuela stuwen de olieprijs van 20 naar 28 dollar per vat. De westerse economie blijft gevoelig voor olieschokken. Stijgt de olieprijs verder, dan zou de duurdere olie voor de vijfde keer sinds 1973 een recessie of groeivertraging uitlokken. De kans op een nieuwe crisis is echter beperkt, omdat er op de oliemarkten een overaanbod is. De vraag naar olie is door de zwakke conjunctuur beperkt, terwijl er voldoende reservecapaciteit is om verstoringen van het aanbod op te vangen. Nu. De wereld blijft in het begin van de eeuw gespaard van een nieuwe oliecrisis. Onder impuls van de sterk stijgende vraag stijgen de olieprijzen in 2008 wel tot records van bijna 150 dollar per vat, tot de financiële crisis die vraag onderuitschopt. Op een nieuwe oliecrisis is het wachten tot vandaag. Na de pandemie herstelt de vraag zich verrassend snel, terwijl er amper nog geïnvesteerd is in de uitbreiding van de productiecapaciteit. De oorlog in Oekraïne veroorzaakt extra onzekerheid. De olieprijs stijgt opnieuw boven 100 dollar en verhoogt, zeker in Europa, het risico op een recessie en hardnekkige inflatie.