1 jaar geleden. Te midden van de coronaperikelen krijgen bedrijfsleiders er een kopzorg bij. Er duikt een schaarste op aan grondstoffen en allerhande componenten. Vooral halfgeleiders, chemische producten en zeetransport via containers zijn schaars. De prijzen van staal en hout stijgen fors. De aanvoerketens van de bedrijven zijn niet voorbereid op een onverwacht sterke herneming van de vraag. Het kan maanden duren vooraleer dat opgelost raakt. De stress in de toelevering zal ook gevolgen hebben voor de consumptieprijzen. De verwachting is dat de inflatie in 2021 kan stijgen tot 2 à 3 procent.
...

1 jaar geleden. Te midden van de coronaperikelen krijgen bedrijfsleiders er een kopzorg bij. Er duikt een schaarste op aan grondstoffen en allerhande componenten. Vooral halfgeleiders, chemische producten en zeetransport via containers zijn schaars. De prijzen van staal en hout stijgen fors. De aanvoerketens van de bedrijven zijn niet voorbereid op een onverwacht sterke herneming van de vraag. Het kan maanden duren vooraleer dat opgelost raakt. De stress in de toelevering zal ook gevolgen hebben voor de consumptieprijzen. De verwachting is dat de inflatie in 2021 kan stijgen tot 2 à 3 procent.Nu. Het duurt veel langer dan verwacht om de plooien in de aanvoerketens glad te strijken. In het eerste kwartaal van 2022 lijkt het ergste voorbij, omdat de leveringstijden aan bedrijven afnemen. De oorlog in Oekraïne en covid-uitbraken in China en Azië dreigen opnieuw zand in de ketting te gooien. Nog hardnekkiger is de hoge inflatie. Vooral de hoge energie- en grondstofprijzen stuwen de inflatie op tot niveaus die in veertig jaar niet meer gezien zijn. In België stijgt de inflatie tot meer dan 8 procent in maart. De ECB verwacht dat de inflatie tegen 2023 opnieuw zal dalen richting 2 procent. 10 jaar geleden. In de nasleep van de grote financiële crisis en de Europese schuldencrisis worden spaarders geconfronteerd met rentevoeten die hen niet compenseren voor de inflatie. Een doorsnee spaarrekening biedt 0,75 procent, terwijl de inflatie 3 procent bedraagt. De centrale banken voeren een soepel geldbeleid om deflatie te voorkomen en de stijgende schuldenlast van de overheden beheersbaar te houden. Economen waarschuwen dat spaarders nog jarenlang met negatieve reële rentevoeten te maken zullen krijgen. Spaarders en beleggers die nog rendement willen, moeten meer risico's nemen.Nu. In de loop van het vorige decennium neemt de ECB haar toevlucht tot een negatieve beleidsrente om deflatie te voorkomen. De spaarrentes botsen op de ondergrens van 0 of 0,11 procent voor gereglementeerde spaarboekjes. De inflatie neemt aan het einde van de pandemie een hoge vlucht, zodat de reële spaarrente tot ver onder nul daalt en spaarders heel wat koopkracht verliezen. Toch komt de grote hoeveelheid spaargeld amper in beweging, omdat de meeste mensen geen extra risico's willen nemen. De ECB zal later dit jaar een voorzichtige poging ondernemen om de beleidsrente te verhogen. 20 jaar geleden. Na de aanslagen van 11 september 2001 gaat Sabena failliet. In de nasleep daarvan worden diverse luchtvaartmaatschappijen opgericht. SN Brussels Airlines is een mini-doorstart van Sabena. Birdy Airlines vliegt naar Afrika. Thomas Cook Belgium doet vooral vakantievluchten. VG Airlines gaat intercontinentaal. Voormalige piloten van Sabena spelen ook met het idee van een luchtvaartmaatschappij. Trends analyseert met Trends Airlines aan welke voorwaarden een nieuwe luchtvaartmaatschappij moet voldoen. Dat blijkt niet zo eenvoudig, vooral door de strenge regelgeving van het Bestuur van de Luchtvaart.Nu. SN Brussels Airlines heet nu Brussels Airlines. Het is een dochter van Lufthansa Groep. Birdy Airlines kent een kort leven en houdt ermee op in 2004. Thomas Cook gaat failliet in 2019. VG Airlines, dat in mei 2002 is opgericht door de zakenman Tony Gram en Freddy Van Gaver, de voormalige oprichter van VLM Airlines, gaat failliet in november 2002. De voormalige piloten van Sabena hebben met de vennootschap BEAP een poging gedaan om een luchtvaartmaatschappij op te richten, maar dat is niet gelukt. Ook VLM Airlines is inmiddels failliet. En Trends Airlines is nooit van de grond gekomen.