1 jaar geleden. Volgens het exportagentschap Flanders Investment & Trade (FIT) bedraagt de Vlaamse goederenuitvoer 298 miljard euro in 2020, een duik van 8,1 procent tegenover 2019. De verklaring is de coronapandemie. Het Vlaamse cijfer is iets beter dan het EU-gemiddelde van -8,2 procent. Ook vergeleken met onze buurlanden doen we het niet slecht. In Duitsland gaat de export met 9,3 procent achteruit, in Frankrijk met 16,3 procent. Nederland doet beter, met een daling van 6,7 procent. De Vlaamse export naar de buurlanden krijgt stevige deuken, terwijl die naar de Verenigde Staten en China stijgt.
...

1 jaar geleden. Volgens het exportagentschap Flanders Investment & Trade (FIT) bedraagt de Vlaamse goederenuitvoer 298 miljard euro in 2020, een duik van 8,1 procent tegenover 2019. De verklaring is de coronapandemie. Het Vlaamse cijfer is iets beter dan het EU-gemiddelde van -8,2 procent. Ook vergeleken met onze buurlanden doen we het niet slecht. In Duitsland gaat de export met 9,3 procent achteruit, in Frankrijk met 16,3 procent. Nederland doet beter, met een daling van 6,7 procent. De Vlaamse export naar de buurlanden krijgt stevige deuken, terwijl die naar de Verenigde Staten en China stijgt. Nu. De Vlaamse goederenexport komt in 2021 uit op een record van 380,5 miljard euro, of 27,6 procent meer dan in 2020. De export ligt ook 17 procent hoger dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk daalt met 2,6 procent. De Britten zijn op 1 januari 2021 uit de Europese douane-unie gestapt, weliswaar met een handelsakkoord. Volgens FIT is het record van 2021 te danken aan het economisch herstel na het coronajaar 2020 en de uitvoer van vaccins. De Vlaamse export stijgt in 2021 ook veel sterker dan het EU-gemiddelde, dat 18,9 procent hoger gaat. 10 jaar geleden. De producenten van premiumwagens vrezen voor de ineenstorting van de verkoop van de duurdere modellen. De regering-Di Rupo heeft eind 2011 een belastinghervorming ingevoerd. De fiscale aftrekbaarheid van duurdere automodellen wordt stevig aangepakt. De autoproducenten vrezen een verschuiving naar de goedkopere modellen van de premiummerken, die de belastingverhoging nauwelijks voelen. Van de drie Duitse premiummerken is in 2011 BMW de marktleider (36.248 verkochte wagens) vóór Audi (31.688) en Mercedes (20.300). Nu. De hogere belasting laat zich vooral voelen in het segment van de superpremiummerken. Aston Martin en Ferrari verkopen nog altijd minder wagens in België dan in 2011. Van de drie Duitse premiummerken is enkel Audi (28.016 wagens in 2021) achteruitgegaan. BMW (38.962) is nu het best verkochte merk in België. Ook Mercedes gaat vooruit, met 27.525 wagens. Het fiscale gunstregime voor elektrische wagens laat zich sterk voelen in het premiumsegment. In de top vijf van meest verkochte wagens staan vier premiummerken. De Tesla Model 3 is het nummer één, gevolgd door de Audi e-Tron. 20 jaar geleden. Antwerpen beheerst 80 procent van de wereldhandel in ruwe diamant en 50 procent van die in geslepen diamant, met een jaaromzet van ruim dan 26 miljard euro. De ondersteuning van de ruwtoevoer voor het diamantbedrijf De Beers is gestopt. In de Hoge Raad voor Diamant (HRD) botsen de belangen van de ruwhandel, de handelaars in geslepen diamant, de diamantbewerkers, de vakbonden en de diamantbeurzen. Diamantbanken weigeren nog grote voorraden te financieren. Een sociaal plan moet de diamantslijperij redden. Nu. HRD-topman Peter Meeus wil meer investeren in marketing en het certificatielabo internationale slagkracht geven. Na interne twisten stapt hij op naar de beurs van Dubai. De nv HRD overkoepelt het labo en wordt verzelfstandigd. De juridische tak en de promotie vallen sinds 2006 onder de stichting Antwerp World Diamond Centre. Er komt een amnestieregeling voor zwarte diamant. De Beers zet zijn afbouw in Antwerpen verder, maar de sector rekent op de Russische producent Alrose. Die komt onder druk door de Oekraïnecrisis. In 2021 verhandelt Antwerpen 34 miljard euro diamant.