1 jaar geleden. In het rondje zwartepieten over wie verantwoordelijk is voor de trage start van de coronavaccinatiecampagne in Europa, wordt ook gewezen naar het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). Dat krijgt het verwijt dat het te lang heeft gewacht met de goedkeuring van de eerste vaccins tegen covid-19, met alle gevolgen van dien voor de uitrol van de nationale vaccinatiecampagnes. Dat steekt bij Noël Wathion, de adjunct-directeur en verantwoordelijke voor covid-19 bij het EMA: "Wij hebben niet getreuzeld. Wij konden toch nooit goed doen."
...

1 jaar geleden. In het rondje zwartepieten over wie verantwoordelijk is voor de trage start van de coronavaccinatiecampagne in Europa, wordt ook gewezen naar het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). Dat krijgt het verwijt dat het te lang heeft gewacht met de goedkeuring van de eerste vaccins tegen covid-19, met alle gevolgen van dien voor de uitrol van de nationale vaccinatiecampagnes. Dat steekt bij Noël Wathion, de adjunct-directeur en verantwoordelijke voor covid-19 bij het EMA: "Wij hebben niet getreuzeld. Wij konden toch nooit goed doen." Nu. De kritiek op het EMA flakkert al snel weer op, omdat het wachten is op een beslissing over het coronavaccin van AstraZeneca. Het EMA onderzoekt of er een verband kan zijn tussen het vaccin en enkele gevallen van trombose. In afwachting schorten zowat twintig landen het toedienen van het vaccin deels of volledig op. Uiteindelijk vindt het EMA dat het vaccin veilig en werkzaam is. Sindsdien is de kritiek vrijwel verstomd en heeft het agentschap zijn grotendeels verborgen bestaan hervat. Dat de communicatief vaardige Wathion met pensioen is gegaan, speelt daar ongetwijfeld een rol in. 10 jaar geleden. Geert Bruyneel, de gedelegeerd bestuurder van Volvo Cars Gent, noemt China "geen bedreiging". Het Zweedse merk is sinds 2010 in handen van de Chinese autobouwer Geely. Volvo wint weer vaart. 2011 is een topjaar. Er rollen 266.529 wagens van de band, een record. Vooral de terreinwagen XC60 is in trek. Onder Geely herwint Volvo het ondernemerschap dat het onder de vorige eigenaar, het Amerikaanse Ford, kwijt is geraakt. "In Gent herkennen we ons in die Chinese dynamiek", aldus Bruyneel. "Die ligt goed bij onze Vlaamse cultuur." Volvo Cars Gent telt 5.500 werknemers. Nu. Het topjaar 2011 heeft Volvo Cars Gent niet meer geëvenaard. 2021 is een uitdagend jaar, met een productie van 183.238 wagens. De vraag naar Volvo's daalt niet, maar door een tekort aan chips ligt de fabriek van Gent noodgedwongen veertig productiedagen stil. Met een capaciteit van 270.000 wagens blijft Gent de op één na grootste fabriek van Volvo, na die in het Zweedse Göteborg. Intussen zijn er drie fabrieken in China en één in de Verenigde Staten. Volvo Cars Gent telt nu 6.500 werknemers. Zij focussen de volgende jaren op de productie van elektrische wagens. 20 jaar geleden. De geestelijke vaders van Samson en Plop willen nu ook de grote mensen vermaken. Studio 100 heeft al snel beseft dat het onverstandig is te wedden op één paard, of liever: één hond. Ondertussen zijn er musicals, films, een winkelketen, een pretpark en een eigen theaterzaal in Antwerpen bij gekomen. Sinds november 2001 is de meidengroep K3 een onderdeel van de spektakelmachine Studio 100. Door die diversificatie groeit het productiehuis gestaag in een wispelturige branche. De omzet bedraagt ongeveer 19 miljoen euro. Nu. Studio 100 is een wereldwijd actieve mediagroep, dankzij succesvolle overnames in Duitsland en de Verenigde Staten. De groep, nog geleid door medeoprichters Hans Bourlon en Gert Verhulst, telt al negen pretparken. In Polen zijn nog twee parken op komst. De parkendivisie, Plopsa Group, is de cashmachine die het Studio 100-imperium schraagt. In het eerste coronajaar 2020 wordt de groep hard getroffen door de verplichte sluiting van de theaterzalen en de parken. De bedrijfsopbrengsten zakken van 216 miljoen naar 141 miljoen euro. Het verlies bedraagt 30 miljoen.