1 jaar geleden. De twee grootste Vlaamse havens, Antwerpen en Zeebrugge, fuseren tot Port of Antwerp Bruges. Dat wordt met 278 miljoen ton overslag per jaar afgetekend het nummer twee in Europa, en met 157 miljoen ton de belangrijkste containerhaven van Europa. Antwerpen heeft 80,2 procent van het kapitaal. Het fusiebedrijf wil ook de belangrijkste energiehaven van Europa worden. Toch maken de privébedrijven zich zorgen, onder meer over de gemeenschappelijke vrachtbrief. Ook hopen ze dat de verschillen in douaneprocedures, controles van de overheidsadministraties en haven- en concessiegelden tegen het licht worden gehouden.
...

1 jaar geleden. De twee grootste Vlaamse havens, Antwerpen en Zeebrugge, fuseren tot Port of Antwerp Bruges. Dat wordt met 278 miljoen ton overslag per jaar afgetekend het nummer twee in Europa, en met 157 miljoen ton de belangrijkste containerhaven van Europa. Antwerpen heeft 80,2 procent van het kapitaal. Het fusiebedrijf wil ook de belangrijkste energiehaven van Europa worden. Toch maken de privébedrijven zich zorgen, onder meer over de gemeenschappelijke vrachtbrief. Ook hopen ze dat de verschillen in douaneprocedures, controles van de overheidsadministraties en haven- en concessiegelden tegen het licht worden gehouden. Nu. De nieuwe haven wordt op 22 april dit jaar officieel opgericht. De mededingingsautoriteit keurde begin januari de operatie goed. Ze voerde een onderzoek naar de gevolgen voor de concurrentie rond havenconcessies en het vervoer van containers, vloeibare bulk en rollend materieel. De nieuwe entiteit kan terugblikken op een sterk 2021. Zowel Antwerpen als Zeebrugge deed het beter dan in 2020 en 2019. Met 240 miljoen ton boekte de Scheldestad een record, met 49,2 miljoen ton noteerde de kusthaven het beste cijfer sinds 2010. Jacques Vandermeiren, de CEO van de fusiehaven, waarschuwt echter dat 2022 "geen makkelijk jaar" wordt. 10 jaar geleden. Trends brengt een bedrijfsportret van Milcobel, de grootste zuivelcoöperatie van het land. Ze profiteert van de hoge melkprijzen, door de grote internationale vraag naar zuivel. Milcobel verwerkt melk van 3.300 melkveehouders. "Wij zijn geen beursgenoteerd, maar een boerengenoteerd bedrijf", zegt directievoorzitter Patric Buggenhout. Milcobel moet met andere woorden een zo hoog mogelijke prijs aan de melkveehouders uitkeren. Zij krijgen de winsten. Vandaar de wat schamele cijfers: op een omzet van 820 miljoen euro boekt de vennootschap amper 9 miljoen euro bedrijfswinst. Nu. Het coronajaar 2020 is niet goed voor Milcobel. Terwijl de 2.000 melkveehouders melk blijven leveren, kelderen de prijzen van melkpoeder, boter, mozzarella en room, vooral door de sluiting van de grenzen. Later volgen sterke logistieke problemen in de export, met containerprijzen die maal drie en meer gaan. Export is belangrijk voor Milcobel. Van de 1,2 miljard euro omzet in 2020 blijft slechts 344 miljoen euro in België. Sinds 2021 klaart de hemel op. Elke maand stijgen de melkprijzen. In december vorig jaar betaalt Milcobel aan zijn melkveehouders bijna 46 euro voor 100 liter melk, een historisch hoge prijs. 20 jaar geleden. De overslagbedrijven Hessenatie, een dochter van CMB, en Noord Natie fuseren. Het eengemaakte Hesse Noord Natie wordt voor 638 miljoen euro verkocht aan het Singaporese PSA. Dat wordt in één klap de grootste goederenbehandelaar in ons land, met 22 terminals en 450 miljoen euro omzet. De architect van de fusie is NMBS-topman Etienne Schouppe. Die hoopt op een Vlaamse krachtenbundeling in de goederenbehandeling, om de cargostromen te verankeren bij de NMBS. Die kijkt in 2003 aan tegen de liberalisering van het goederenvervoer. Schouppe is echter niet te spreken over de verkoop. Nu. PSA is nog altijd de grootste goederenbehandelaar in ons land, met Dubai Ports World op stek twee. Steeds meer rederijen hebben de afgelopen decennia participaties genomen in terminals. Zo is de grootste terminal in Antwerpen een joint venture van PSA en de Zwitsers-Italiaanse rederij MSC. De cargodochter van de NMBS wordt in 2011 verzelfstandigd en heet sinds 2017 Lineas. De logistieke ketens herstellen zich nog altijd van de klappen die de coronapandemie heeft veroorzaakt. Die leiden wereldwijd tot lange vertragingen, wat resulteert in tekorten aan schepen en containers, wat nog wordt verergerd door het tekort aan truckers.