1 jaar geleden. Umicore beleeft een zwaar jaar. Boven op de coronacrisis en de negatieve publiciteit over loodvervuiling rond zijn fabriek in Hoboken kampt de wereldleider in schone mobiliteit en recyclage met de instortende automarkt en overcapaciteit op de Chinese markt. Maar CEO Marc Grynberg predikt geduld. "Onze fundamenten zijn niet alleen intact, ze zijn zelfs sterker geworden." Grynberg pleit ook voor continuïteit in de leiding van de groep en hij wil nog jaren doorgaan. "Ik ben bereid, want ik heb er de energie voor", klinkt het.
...

1 jaar geleden. Umicore beleeft een zwaar jaar. Boven op de coronacrisis en de negatieve publiciteit over loodvervuiling rond zijn fabriek in Hoboken kampt de wereldleider in schone mobiliteit en recyclage met de instortende automarkt en overcapaciteit op de Chinese markt. Maar CEO Marc Grynberg predikt geduld. "Onze fundamenten zijn niet alleen intact, ze zijn zelfs sterker geworden." Grynberg pleit ook voor continuïteit in de leiding van de groep en hij wil nog jaren doorgaan. "Ik ben bereid, want ik heb er de energie voor", klinkt het. Nu. Umicore stevent af op een topjaar. Het verwacht een bedrijfswinst die 1 miljard euro zal benaderen, al ging het bedrijf eerder nog uit van een winst van net boven 1 miljard. Het is hoe dan ook een mooi afscheidsgeschenk van Grynberg voor het bedrijf dat hij dertien jaar heeft geleid. Grynberg is opgevolgd door de Duitser Mathias Miedreich. Die was daarvoor lid van het directiecomité van de Franse fabrikant van auto-onderdelen Faurecia. Grynberg heeft niet alle banden met Umicore doorgeknipt. In 2023 treedt hij toe tot de raad van toezicht van de groep. 10 jaar geleden. De staalfabriek van ArcelorMittal in Gent blijkt bijzonder performant in de groep. Maar liefst 84 procent van de productiecapaciteit wordt er gebruikt, tegenover een gemiddelde van 69 procent voor ArcelorMittal wereldwijd. De Belgische lonen zijn de hoogste in de hele groep. Zelfs die in Duitsland liggen een vijfde lager. Gent heeft eind 2010 4867 werknemers. Omdat Gent zo duur is, zoekt het continu efficiëntiewinsten. De Vlaamse ingenieurs zwermen over heel Europa uit en leren ook de andere sites meer winstefficiëntie. Nu. Het aantal werknemers van de site in Gent is lichtjes gedaald naar 4853 eind 2020. Het coronajaar geeft een vertekend beeld, want de productie is met ruim een kwart afgenomen. Vandaag gaat het debat over klimaatneutraliteit. De fabriek in Gent is de grootste CO2-vervuiler van het land, met 8 procent van de totale uitstoot. Gent wil de CO2-uitstoot tegen 2030 met 53 procent verminderen tegenover 1990. In 2050 wil de hele groep klimaatneutraal zijn. Eind september heeft ze een investering aangekondigd in de productie van 'groen staal' voor ruim 1,1 miljard euro. De Vlaamse regering stut mee de financiering. 20 jaar geleden. Etienne Schouppe stoomt de NMBS klaar voor de liberalisering van het goederentransport per spoor. Hij droomt van een Europese speler door de combinatie van het spoortransportbedrijf B-Cargo, de terminaluitbater IFB en de pakjesvervoerder ABX Logistics. De overname van ABX heeft een half miljard opgeslorpt, terwijl de synergie op zich laat wachten en de NMBS ruim 12 miljard schulden torst. Schouppe gelooft in zijn strategie. "Laat B-Cargo alleen zonder die synergiemogelijkheden, en je kunt het bedrijf net zo goed verkopen." Nu. In een studie van het Planbureau staat dat het spoor 8,6 procent van de totale markt uitmaakt. Dat is nauwelijks meer dan twintig jaar geleden. De NMBS is er nooit in geslaagd haar vrachtactiviteiten rendabel te krijgen. In 2015 is het transport per spoor afgestoten. B-cargo of NMBS Logistics heet nu Lineas. Nadat het bedrijf lang te koop stond, kwam het in handen van het investeringsfonds Argo Wityu en SFPI. De liberalisering heeft de Europese markt voor goederenvervoer via het spoor wel nieuw leven ingeblazen. In België zijn diverse spelers actief. Lineas heeft een marktaandeel van 70 procent.