1 jaar geleden. Vanaf 1 januari 2024 stopt de regering-De Croo de mogelijkheid om zwart kapitaal te regulariseren. Er zijn, twintig jaar na de eerste eenmalige bevrijdende aangifte, verschillende operaties geweest, elke keer met een hogere boete. Door de uitwisseling van vermogensgegevens kunnen belastingplichtigen zich steeds moeilijker verstoppen in belastingparadijzen. De regering rekent op de regularisering van 40 tot 50 miljard euro. Ze mikt vooral op zwart kapitaal dat na 2016 is gerepatrieerd naar Belgische bankrekeningen, waarvan alleen de ontdoken inkomsten zijn geregulariseerd.
...

1 jaar geleden. Vanaf 1 januari 2024 stopt de regering-De Croo de mogelijkheid om zwart kapitaal te regulariseren. Er zijn, twintig jaar na de eerste eenmalige bevrijdende aangifte, verschillende operaties geweest, elke keer met een hogere boete. Door de uitwisseling van vermogensgegevens kunnen belastingplichtigen zich steeds moeilijker verstoppen in belastingparadijzen. De regering rekent op de regularisering van 40 tot 50 miljard euro. Ze mikt vooral op zwart kapitaal dat na 2016 is gerepatrieerd naar Belgische bankrekeningen, waarvan alleen de ontdoken inkomsten zijn geregulariseerd. Nu. De Belgische grootbanken starten een campagne tegen klanten die ooit zwarte vermogens hebben gerepatrieerd uit belastingparadijzen, maar enkel de inkomsten hebben geregulariseerd. Die vermogens geven ze routineus aan bij de antiwitwascel. Veel klanten kiezen als alternatief voor vermogensbanken, die na een grondig onderzoek durven vast te stellen dat er meer dan waarschijnlijk geen sprake is van witwassen. De Nationale Bank lanceert daarop een circulaire die stelt dat kapitaal moet worden geregulariseerd, tenzij "een redelijk persoon elk vermoeden van witwassen redelijkerwijze kan uitsluiten". 10 jaar geleden. Volgens een Europees onderzoek zoekt een derde van de familiebedrijven de volgende tien jaar een opvolger voor de CEO. Omgerekend naar Vlaanderen gaat het om 200.000 bedrijven. De thematiek is prangend, want kost banen (600.000 in Europa) en doet bedrijven verdwijnen (150.000 in Europa). Vlaanderen versoepelt de regelgeving. Erfenis- en schenkingsrechten worden hervormd, kandidaat-overnemers krijgen financieringsformules. Voor ruim een derde van de familiale ondernemers is het vinden van de juiste opvolger de belangrijkste uitdaging. Nu. De opvolging in familiebedrijven wordt steeds professioneler in kaart gebracht, onder meer door het Instituut voor het Familiebedrijf. Toch is er nog werk aan de winkel. Volgens een studie bij 45.000 familiebedrijven van de bank Belfius zijn vier op de vijf familiebedrijven nog altijd onvoldoende voorbereid op de opvolging. Grote familiebedrijven bereiden zich beter en tijdiger voor. "De vragen worden alleen maar groter als de CEO de zaak alleen leidt, de enige aandeelhouder is en niet meteen een opvolger heeft", zegt hoofdeconoom Véronique Goossens. 20 jaar geleden. België maakt kennis met het lagekostenmodel van Ryanair. De Ierse luchtvaartmaatschappij tekent een akkoord met de Waalse regering. Tot in 2016 krijgt Ryanair heel goedkope tarieven op de luchthaven van Charleroi. Voor de afhandeling en de landingsrechten betaalt de carrier 2 euro. Er zijn ook extra Waalse tegemoetkomingen, zoals door de overheid gefinancierde personeelsopleidingen en hotel- en restaurantkosten voor de bemanning. De luchthavenuitbater van Zaventem dreigt met een dossier voor concurrentievervalsing bij de Europese Commissie. Nu. Het aantal passagiers op Brussels South Charleroi Airport is van zo'n driekwart miljoen in 2001 gestegen naar ruim 8,2 miljoen in 2019. Ryanair tekent voor het grootste deel van die groei. In 2001 heeft het Ierse bedrijf er een marktaandeel van 92 procent. In 2019 is het nog meer dan 76 procent. Voor Brussels South Charleroi Airport SA is de groei geen verdienmodel. Subsidies zorgen ervoor dat het bedrijf winst maakt. In 2019 boekt het een omzet van 78 miljoen euro, terwijl de bedrijfskosten 111 miljoen bedragen. Dankzij 32 miljoen euro aan tegemoetkomingen van overheden kleuren de cijfers positief.