1 jaar geleden. De Vlaamse ingenieurs Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel hebben een innovatieve snelle e-bike op de markt gebracht: Ellio. Hun in Vlaanderen ontworpen en geassembleerde speedpedelec moet automobilisten ertoe aanzetten hun wagen te laten staan. "De files, de fiscale incentives, de regelgeving met een aparte categorie voor de speedpedelec en het feit dat we een Vlaamse producent zijn: op elk gebied zitten we goed. De timing is fantastisch", klinkt het. Begin 2020 halen Keppens en Heidbuchel 1,5 miljoen euro op, onder meer bij PMV. In 2021 hopen ze 2000 Ellio's op de markt te brengen.
...

1 jaar geleden. De Vlaamse ingenieurs Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel hebben een innovatieve snelle e-bike op de markt gebracht: Ellio. Hun in Vlaanderen ontworpen en geassembleerde speedpedelec moet automobilisten ertoe aanzetten hun wagen te laten staan. "De files, de fiscale incentives, de regelgeving met een aparte categorie voor de speedpedelec en het feit dat we een Vlaamse producent zijn: op elk gebied zitten we goed. De timing is fantastisch", klinkt het. Begin 2020 halen Keppens en Heidbuchel 1,5 miljoen euro op, onder meer bij PMV. In 2021 hopen ze 2000 Ellio's op de markt te brengen. Nu. "Met het product staan we waar we willen staan en hebben we onze doelstellingen volledig gehaald", zeggen Keppens en Heidbuchel. Maar ook Ellio ontsnapt niet aan de coronacrisis. "De supplychain is een grote uitdaging. Er is een tekort aan componenten en we kunnen onze leveranciers in Azië niet bezoeken. Daarnaast zijn de transportkosten vertienvoudigd." Nu de coronamaatregelen zijn versoepeld, trekt de verkoop van fietsen voor het woon-werkverkeer gelukkig weer aan. Het bedrijf bereidt een nieuwe kapitaalronde voor. Die moet in de zomer van 2022 worden afgerond. 10 jaar geleden. Philips heeft in Turnhout een fabriek met ruim 1700 werknemers die focust op de HID-lichttechnologie. Alleen jammer dat het Nederlandse concern vooral heil lijkt te verwachten van ledverlichting. Eerder dat jaar heeft CEO Frans van Houten dramatische veranderingen in de productportfolio aangekondigt. Hij heeft daarbij uitdrukkelijk verwezen naar projecten rond ledverlichting. "Uiteraard zal er een moment komen dat de technologie die we in Turnhout maken voor een stuk de maturiteitsfase bereikt", zegt Philips BeLux-topman Geert Verachtert in Trends. Nu. Philips Lighting wordt in 2016 verzelfstandigd en naar de beurs gebracht, en twee jaar later herdoopt tot Signify. Het personeelsbestand in de vestiging in Turnhout is afgeroomd via een serie herstructureringen. Het bedrijf telt nu nog ruim 400 werknemers. Signify heeft zijn Turnhoutse bedrijfssite verkocht, om die vervolgens te huren van de nieuwe eigenaar. Begin 2020 kondigt Signify wel aan om in Turnhout te starten met het 3D-printen en assembleren van verlichtingsarmaturen. Dat is zowaar een opsteker voor de tewerkstelling. 20 jaar geleden. In oktober 2001 zinderen de aanslagen van 11 september nog na. De luchtvaartmaatschappij Sabena zit in slechte papieren. Een groot deel van het personeel moet vertrekken. Diverse advieskantoren zijn daarvoor ingeschakeld. Een belangrijke vaststelling is dat Sabéniens trots zijn op hun baan. Rob Leemans van ADV Consult: "Werken bij een luchtvaartmaatschappij was sexy. Dat geldt ook voor de autosector. Je werkt voor een merk dat wereldwijd bekend is." Bovendien hebben nogal wat werknemers een hoge anciënniteit. Ze hebben dringend herscholing nodig. Nu. Op 7 november 2001 wordt Sabena failliet verklaard. Het wordt het grootste faillissement in de Belgische geschiedenis. Meer dan 7500 mensen verliezen hun baan. De VDAB heeft een cel opgericht voor het personeel. Een groot aantal werknemers, vooral vliegend personeel, maar ook management en administratief personeel, wordt opgevist door Brussels Airlines. Een groot deel van het technische personeel blijft aan de slag bij Sabena Technics, nu een verzelfstandigde vennootschap. Het grondpersoneel is overgenomen door het afhandelbedrijf Flightcare (later Swissport).