1 jaar geleden. Onze welvaart hangt aan het draadje van de coronacrisis. Een tweede besmettingsgolf maakt in het najaar een einde aan het onverwacht krachtige herstel van in de zomer. Dankzij het kordate optreden van de overheid kan een instorting van de economie vermeden worden, en blijven we gespaard van een nieuwe financiële crisis, maar een duurzaam herstel is uitgesloten zolang besmettingsgolven over de economie spoelen. Er is een vaccin nodig om de jojo-beweging van de conjunctuur te doorbreken, voor de crisis de limieten van de overheid en de bedrijven een keer te veel test.
...

1 jaar geleden. Onze welvaart hangt aan het draadje van de coronacrisis. Een tweede besmettingsgolf maakt in het najaar een einde aan het onverwacht krachtige herstel van in de zomer. Dankzij het kordate optreden van de overheid kan een instorting van de economie vermeden worden, en blijven we gespaard van een nieuwe financiële crisis, maar een duurzaam herstel is uitgesloten zolang besmettingsgolven over de economie spoelen. Er is een vaccin nodig om de jojo-beweging van de conjunctuur te doorbreken, voor de crisis de limieten van de overheid en de bedrijven een keer te veel test. Nu. De tweede besmettingsgolf berokkent de economie minder schade dan gevreesd. De lockdown van het najaar en de winter is veel minder drastisch dan de eerste, en de bedrijven hebben leren te leven met het virus. In het voorjaar van 2021 breekt een geslaagde vaccinatiecampagne langzaam maar zeker de coronaketens rond de economie. Een krachtig herstel veroorzaakt flessenhalzen in het aanbod en een opstoot van inflatie, die de conjunctuur afremmen. Nog dit jaar zou de Belgische economie opnieuw even groot zijn als aan het begin van de coronacrisis. De overheidsfinanciën wacht wel nog een lange revalidatie. 10 jaar geleden. Dexia kan niet meer voldoende geld op korte termijn en zonder onderpand lenen op de markten. Het kredietwaardigheidsbureau Moody's dreigt ermee de rating van de belangrijkste operationele entiteiten te verlagen. Daarop zet de raad van bestuur het licht op groen voor de ontmanteling van de groep. Door een 'ordentelijke liquidatie' nemen delen een doorstart en worden andere verkocht. De Belgische staat betaalt 4 miljard euro om Dexia Bank België te redden en waarborgt samen met Frankrijk de financiering van de krediet- en obligatieportefeuille die bij Dexia blijft. Nu. Dexia Bank België wordt Belfius. Na enkele moeilijke jaren knoopt de bank aan met een nieuwe groeidynamiek. De jaren erop breidt Belfius zijn activiteiten uit naar corporate en private banking. De slechte kredieten blijven achter bij de holding Dexia SA, de facto een bad bank. De participatie van de aandeelhouders, zoals Arco en de Gemeentelijke Holding, wordt waardeloos. De Belgische en de Franse staat nemen de controle over en waarborgen tot nu de financiering van Dexia. De balans van de bad bank is afgebouwd van ruim 600 miljard tot 100 miljard euro. De verliezen blijven voorlopig onder controle. 20 jaar geleden. Trends analyseert de luchtvaartsector na de aanslagen van 11 september 2001. Messen, vorken, nagelvijlen zijn verboden aan boord. De veiligheidscontroles voor het inschepen duren veel langer. De cockpit wordt afgesloten met gepantserde deuren. Het kortetermijneffect is voelbaar. Het aantal boekingen zakt met een vijfde. Kortere vluchten zijn minder in trek. Videoconferenties staan voor de grote doorbraak. Bovendien besparen de bedrijven sowieso al op reizen, door de nakende recessie na de aanslagen. Er zal voortaan efficiënter worden gereisd. Nu. 9/11 heeft sporen nagelaten. Sabena legt op 7 november 2001 de boeken neer. Ook de focus op veiligheid is een blijver. Het is soms urenlang aanschuiven voor Noord-Atlantische vluchten. Toch blijft de luchtvaart groeien. 2019 is het beste jaar ooit voor de burgerluchtvaart, met 4,5 miljard passagiers. En dan komt de pandemie. Vanaf februari 2020 ligt de luchtvaart lam. Het herstel gaat moeizaam. Lufthansa, de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa, verwacht pas in 2024 weer niveaus zoals in 2019. Ook nu wordt gesteld dat videoconferenties een blijver zijn, en dat de (zaken)reizigers minder zullen vliegen.