1 jaar geleden. De nieuwe Chinese veiligheidswet wordt van kracht in Hongkong. Peking wil de stadstaat muilkorven, na jaren van betogingen voor meer democratie. De strenge veiligheidswet geldt niet alleen voor Hongkongers. Westerse bedrijven in Hongkong die de onafhankelijkheidsbeweging steunen of kritiek uiten op Peking, riskeren sancties. De vraag rijst of de Chinese machtsgreep tot een exodus van de westerse bedrijven zal leiden. Hongkong is de toegangspoort tot de Chinese markt en de draaischijf voor kapitaalverkeer met het Westen, met dank aan zijn rechtszekerheid en zijn converteerbare munt.
...

1 jaar geleden. De nieuwe Chinese veiligheidswet wordt van kracht in Hongkong. Peking wil de stadstaat muilkorven, na jaren van betogingen voor meer democratie. De strenge veiligheidswet geldt niet alleen voor Hongkongers. Westerse bedrijven in Hongkong die de onafhankelijkheidsbeweging steunen of kritiek uiten op Peking, riskeren sancties. De vraag rijst of de Chinese machtsgreep tot een exodus van de westerse bedrijven zal leiden. Hongkong is de toegangspoort tot de Chinese markt en de draaischijf voor kapitaalverkeer met het Westen, met dank aan zijn rechtszekerheid en zijn converteerbare munt. Nu. "Ik heb niet de indruk dat de veiligheidswet een uitstroom van westerse bedrijven teweegbracht. Integendeel: bedrijven met interesse voor Hongkong blijven zich aanmelden", zegt Alexander De Beir, de voorzitter van de Belgium-Hong Kong Society, een organisatie voor commerciële en culturele uitwisseling. Intussen versterkt Peking onverminderd zijn greep. De prodemocratische krant Apple Daily moet sluiten. De bankiers vrezen voor de status van Hongkong als financieel wereldcentrum, maar veeleer door de trage vaccinatiecampagne en het inreisverbod voor buitenlandse bezoekers. 10 jaar geleden. Het Vlaams Verkeerscentrum gebruikt anonieme data van de gps-toestellen van TomTom om de verkeersstromen beter te voorspellen. Het contract is afgesloten door de Licencing-afdeling van TomTom, waar ook de activiteiten van het Belgische TeleAtlas toe behoren. TomTom heeft die pionier in digitale kaarten, met 350 medewerkers, in 2008 voor 2,9 miljard euro overgenomen. De gps-toestellen krijgen concurrentie van smartphone-apps. TomTom wil zich met accurate verkeersinformatie en nauwkeurige kaarten onderscheiden van gratis apps zoals Google Maps. Nu. TomTom haalt zijn omzet niet meer grotendeels uit de verkoop van eigen toestellen, maar uit bij automerken ingebouwde toestellen en uit locatietechnologie en licenties op data. Het bedrijf verkoopt daardoor vooral aan andere bedrijven en niet meer aan consumenten. De Belgische afdeling telt in 2019 nog 272 fte's en focust nog altijd op digitale kaarten. In een zeldzaam interview vertelt Alain De Taeye, Tele-Atlas-oprichter en directielid bij TomTom, in Trends dat het bedrijf nu ook volop inzet op extreem nauwkeurige kaarten, om zelfrijdende wagens mogelijk te maken. 20 jaar geleden. 15 miljoen euro bedraagt het verwachte gezamenlijke verlies van de achttien eersteklasseclubs, voor transferverrichtingen, blijkt uit een enquête van Trends. Het gros van dat verlies (10 miljoen euro) is voor rekening van Standard. Om te overleven teren de clubs op mecenassen en de verkoop van spelers. Wel hopen ze op een tv-contract dat meer opbrengt dan 12,9 miljoen euro per jaar. Trends voorspelt dat de Belgische en Nederlandse clubs zonder Beneliga Europees steeds minder zullen meetellen. Nu. Er is nog altijd geen Beneliga. Club Brugge heeft de afgelopen jaren de rol van Anderlecht overgenomen als de standaard waaraan de andere clubs zich afmeten. Het tv-contract is nu 103 miljoen euro per jaar waard. De consultant Deloitte schat dat de Belgische profvoetbalclubs 80 tot 120 miljoen euro zijn misgelopen in het coronaseizoen 2020-2021. Ook de jaren daarvoor kleurden de boekhoudingen rood: 53,6 miljoen in 2019-2020 en 87 miljoen euro het seizoen daarvoor. Vooral Anderlecht, met bijna 35 miljoen euro verlies, en Standard blijven financiële zorgenkindjes.