1 jaar geleden. Voorstanders van de brexit stellen dat het Verenigd Koninkrijk, verlost van het EU-lidmaatschap, een welvarende toekomst wacht als het 'Singapore aan de Noordzee'. Economen betwijfelen dat. Om even welvarend te worden als Singapore, moet de Britse productiviteit omhoog. Maar die behoort al tien jaar tot de zwakste van de Europese Unie, vooral door een gebrek aan investeringen. Bovendien zullen de tolmuren tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europse Unie wegen op de Britse export en vreten aan de toekomstige welvaart.
...

1 jaar geleden. Voorstanders van de brexit stellen dat het Verenigd Koninkrijk, verlost van het EU-lidmaatschap, een welvarende toekomst wacht als het 'Singapore aan de Noordzee'. Economen betwijfelen dat. Om even welvarend te worden als Singapore, moet de Britse productiviteit omhoog. Maar die behoort al tien jaar tot de zwakste van de Europese Unie, vooral door een gebrek aan investeringen. Bovendien zullen de tolmuren tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europse Unie wegen op de Britse export en vreten aan de toekomstige welvaart. Nu. Het droombeeld van een welvarend Singapore lijkt verder weg dan ooit. Tijdens het tweede kwartaal kromp de Britse economie met een vijfde, bijna dubbel zoveel als het Europese gemiddelde. Het herstel in de tweede jaarhelft wordt afgeremd door zwakke investeringen, de heropflakkering van het virus en nieuwe coronamaatregelen, zodat de economie over het hele jaar zou krimpen met 10 procent. Er is nog altijd geen handelsakkoord met de Europese Unie. De spanningen lopen op, nu het Verenigd Koninkrijk wetgeving wil invoeren die indruist tegen het scheidingsakkoord. 10 jaar geleden. De Amerikaanse autobouwer Ford overleeft als enige zonder overheidssteun de zware crisis van 2008. Chrysler en General Motors moeten worden gered. Alan Mulally, CEO van Ford sinds 2006, vaart een eigenzinnige koers. De voormalige topman van de vliegtuigbouwer Boeing legt het zwaartepunt op kleine, zuinige, technologisch hoogstaande wagens. De Ford Focus en de Fiesta moeten wereldwijd de belangrijkste modellen worden. Dat zou grote schaalvoordelen creëren. De fabriek in Genk, die grote modellen maakt, heeft een belofte gekregen voor werkzekerheid tot 2020 en nieuwe modellen. NU. Ford beleeft een mooi decennium, met 2017 als beste jaar. Daarna komt de klad erin. De autobouwer wordt niet gezien als een voorloper in nieuwe technologie. Ook de ambitieuze doelstellingen met de Ford Focus worden niet gehaald. De Amerikaanse autobouwer moest vaststellen dat er wereldwijd verschillen in smaak blijven. De fabriek in Genk sluit eind 2014 de deuren. Daarbij sneuvelen bijna 6000 banen, die bij de toeleveraars inbegrepen. Ford moet snoeien in zijn Europese productiecapaciteit, en daarbij gaat de Limburgse fabriek voor de bijl. 20 jaar geleden. De Belgische afvalverwerker Watco, een dochter van Fabricom en een kleindochter van Suez Lyonnaise des Eaux, heeft grootse plannen. Het legt de eerste steen van het Milieupark Gent en neemt 50 procent in het Duitse afvalbedrijf Kluge. De groep - 5000 medewerkers in meer dan honderd dochterbedrijven, 793 miljoen euro omzet - mikt ook op groei in Nederland. Er is ook sprake van een toenadering met Indaver. Maar in de rest van Europa wordt het geblokkeerd door andere bedrijven uit de Suez-groep, zoals het Franse Sita. Nu. Verder dan de gezamenlijke bouw van een vierde afvaloven in Beveren komen de gesprekken met Indaver niet. Fabricom schuift Watco in 2001 door naar Sita. Bij de fusie van Suez met Gaz de France in 2008 wordt de afvaltak omgedoopt tot Suez Environnement en naar de beurs gebracht, al behoudt Suez 35 procent van de aandelen. Nadat het moederbedrijf is verveld tot Engie, schrapt Suez de toevoeging Environnement. Suez kondigt begin dit jaar aan dat het de verkoop van de afvalactiviteiten in een aantal landen onderzoekt.