1 JAAR GELEDEN. Binnenkort maakt de Vlaamse regering de naam van de intendant bekend die de overkapping van de Antwerpse ring moet onderzoeken. De eerste studie van de stad Antwerpen vermeldt een kostprijs tussen 25 en 100 miljoen euro per 250 meter overkapping. In opdracht van Ringland berekent IDEA Consult dat de overkapping en dertig jaar onderhoud 5,6 miljard euro kosten. Voor de financiering rekenen ze op een tolheffing en een half miljard vastgoedontwikkeling. De volledige overkapping die wordt voorgesteld, is niet combineerbaar met het bestaande Oosterweeltraject.
...

1 JAAR GELEDEN. Binnenkort maakt de Vlaamse regering de naam van de intendant bekend die de overkapping van de Antwerpse ring moet onderzoeken. De eerste studie van de stad Antwerpen vermeldt een kostprijs tussen 25 en 100 miljoen euro per 250 meter overkapping. In opdracht van Ringland berekent IDEA Consult dat de overkapping en dertig jaar onderhoud 5,6 miljard euro kosten. Voor de financiering rekenen ze op een tolheffing en een half miljard vastgoedontwikkeling. De volledige overkapping die wordt voorgesteld, is niet combineerbaar met het bestaande Oosterweeltraject. NU. De overkappingsintendant is hoogleraar architectuur Alexander D'Hooghe van het Massachusetts Institute of Technology. Hij gaat voor een volledige overkapping, maar moet contractueel vertrekken van het Oosterweeltracé. Vanaf juni zoeken Vlaanderen, Antwerpen en de actiegroepen samen naar een oplossing. Volgens een studie van het onafhankelijke onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven sluit het een het ander uit. De actiegroepen reageren furieus omdat hun plannen "niet de verhoopte ontlasting van de Antwerpse Ring" bieden. Ringland verzamelt handtekeningen voor een tweede referendum. 10 JAAR GELEDEN. Iliad Free, het Ryanair van de Franse telecom, levert de Fransen een bundel van tv, telefonie en internet voor 30 euro per maand. De nettowinstmarge is 9,5 procent, het marktaandeel 18 procent. Daarachter zit Xavier Niel. Minimaal personeel, discipline, geen outsourcing, zelf ontworpen apparatuur en directe distributie zijn het succesrecept. Iliad Free blijft het aanbod verrijken voor dezelfde prijs en loopt technologisch voorop. Free werkt aan glasvezel en levert bellen via wifi en hd-televisie voordat France Télécom dat doet. Alleen in het tv-aanbod zitten nog leemtes. NU. De standaardbundel van Iliad Free kost 39,99 euro per maand. De recente verhoging met 2 euro stuit op verzet. Free, dat 6,3 miljoen breedband- en 12,1 miljoen mobiele abonnees heeft, volgt daarmee de verhogingen bij SFR. De nettowinstmarge is 8 procent, het breedbandmarktaandeel 24 procent. Free blijft goedkoper dan Belgische bundels, omdat bellen in Frankrijk en naar courante internationale bestemmingen inbegrepen is. De snelheden "tot" 15 megabit per seconde blijven laag, behalve voor de 3,1 miljoen woningen die glasvezel kunnen krijgen. Die halen "tot" 1 gigabit. 20 JAAR GELEDEN. Trends gaat op bezoek in de Verenigde Staten, waar de luchtvaartmarkt al in 1978 is geliberaliseerd. Sindsdien kan elke carrier er binnenlandse vluchten organiseren. "Ik verwacht een bloedbad", zet Julius Maldutis, luchtvaartanalist bij Salomon Brothers, de toon. "Als de olifanten, de logge nationale luchtvaartmaatschappijen, niet snel hun kostenstructuur onder controle krijgen, worden ze van de kaart geveegd door de nieuwkomers." In de Europese Unie wordt de liberalisering van het luchtruim op gang getrokken in 1987. Dat gebeurt in drie fasen. In april 1997 is het volledig vrij. NU. De belangrijkste olifant die in eigen land verdwijnt, is de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena. Op 7 november 2001 gaat de onderneming failliet. De liberalisering van de Europese luchtvaart heeft nog meer belangrijke gevolgen. In Europa wordt de lagekostenmaatschappij Ryanair de grootste carrier, met in het voorbije boekjaar ruim 106 miljoen passagiers. Het aantal passagiers blijft groeien, maar tegelijk blijft de gemiddelde ticketprijs dalen door de aanhoudende prijsdruk. Het kleinere Brussels Airlines, de opvolger van Sabena, wordt een volle dochter van het Duitse Lufthansa.