1 jaar geleden. "De sanering is zo groot dat ze niet kan zonder belastingverhogingen. Er mag daarbij maar één taboe zijn: de fiscale druk op arbeid mag niet hoger. Voor de rest mogen er geen taboes zijn", zei Guy Quaden een jaar geleden als NBB-gouverneur. Een van die taboes die leek te sneuvelen, was een hogere belasting op inkomens uit vermogens. Het meest waarschijnlijke scenario was een verhoging van de roerende voorheffing naar 20 à 25 procent. De meeste ondernemers reageerden niet met een 'no pasarán', maar eisten in ruil een efficiëntere overheid en een lagere belasting op arbeid.
...

1 jaar geleden. "De sanering is zo groot dat ze niet kan zonder belastingverhogingen. Er mag daarbij maar één taboe zijn: de fiscale druk op arbeid mag niet hoger. Voor de rest mogen er geen taboes zijn", zei Guy Quaden een jaar geleden als NBB-gouverneur. Een van die taboes die leek te sneuvelen, was een hogere belasting op inkomens uit vermogens. Het meest waarschijnlijke scenario was een verhoging van de roerende voorheffing naar 20 à 25 procent. De meeste ondernemers reageerden niet met een 'no pasarán', maar eisten in ruil een efficiëntere overheid en een lagere belasting op arbeid. Nu. De grote sanering moet nog beginnen. Het is wachten op de nota van formateur Elio Di Rupo. Hij is voorstander van een mix van besparingen en belastingverhogingen. De kans is vrij groot dat er gesnoeid wordt in de notionele intrest, die politiek averij heeft opgelopen omdat heel wat grote bedrijven nauwelijks nog belastingen betalen. Een impliciete stijging van de vennootschapsbelasting lijkt onvermijdelijk. Daarnaast wordt het ballonnetje opgelaten om meerwaarden op aandelentransacties te belasten, maar dat lijkt weinig waarschijnlijk. En durft Di Rupo de spaarfiscaliteit aan te pakken? 10 jaar geleden. De invoering van de euro was de gedroomde hefboom om elektronisch geld te promoten. Herinner u de Proton-spotjes met de rinkelende muntjes in de krantenwinkel. Proton World International, opgericht door Banksys, had zijn technologie in achttien landen verkocht. Banksys profiteerde van de overgang naar de euro ook om een nieuwe betalingsterminal uit te brengen, de C-Zam/Smash. Handelaars die de terminal wilden gebruiken - en alternatieven waren onzeker - moesten een contract van vier jaar tekenen. De concurrentie lag in de touwen. Unizo eiste tariefverlagingen. Nu. De invoering van de eengemaakte betaalruimte SEPA veranderde het speelveld. In Proton wordt niet meer geïnvesteerd. Het aantal transacties daalde vorig jaar met 14 procent tot 70 miljoen. Banksys werd in 2006 door Atos Worldline overgenomen en concurreert nu met internationale transactieverwerkers en terminalbouwers. Bancontact/Mister Cash kwam in handen van vier grote Belgische banken en neemt het nu op tegen Maestro van MasterCard en V-Pay van Visa. Dankzij de Europese Commissie profiteren vooral handelaars met weinig transacties van de nieuwe concurrentiestrijd. 20 jaar geleden. Trends schetste het opvolgingsverhaal van het familiebedrijf Meli, bekend van zijn honing en het gelijknamige pretpark. Meli, een anagram voor het Franse miel, werd in 1925 opgericht door Alberic-Joseph Florizoone en groeide tussen 1935 en 1999 uit van een cafetaria en speeltuin tot een familiepretpark. Toen hij in 1992 overleed, liet Alberic Florizoone zijn vier kinderen een florissant honingbedrijf na, maar het pretpark was toen al in verval. Familietwisten en een opkomende concurrentie noopten tot een verkoop van het pretpark, om het honingbedrijf te vrijwaren. Nu. Melipark kwam in 1999 in handen van de entertainmentgroep Studio 100. Het duo Hans Bourlon - Gert Verhulst toverde het ouderwetse park om tot Plopsaland, een themapark waar de Studio 100-figuurtjes een tweede thuis kregen. Het publiek wist dit te smaken, en Plopsaland De Panne werd het rolmodel voor de verdere uitbreiding van de groep. Studio 100 heeft vandaag naast De Panne gelijkaardige themaparken in Hasselt, Coo en het Nederlandse Coevorden. Recentelijk wist de groep ook de hand te leggen op het Duitse Holiday Park. Het honingbedrijf Meli is nog altijd in handen van de familie Florizoone. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.