Break Gran Turismo

Een break of noem het een “station wagon” kan ook elegant zijn, sportief en zelfs exclusief. Kijk maar naar de nieuwe Lancia kappa.

Op de autosalon van Turijn stelde Lancia in wereldpremière twee topmodellen voor die de kappa-serie vervolledigen : een coupé en een ruime break. Deze laatste, die door de Italianen steevast Station Wagon (SW) wordt genoemd, is bij ons te koop in oktober ; de coupé verschijnt op de Belgische markt in januari 1997.

Het is Lancia niet ontgaan dat de markt van de breaks in Europa een hoge vlucht neemt. De laatste tien jaar groeide het aandeel van dergelijke wagens in het E-segment van 2,5 % tot 25 %.

De Lancia k SW geldt als opvolger van de Thema SW ; het concept is gemoderniseerd en aangepast aan de nieuwe marktvereisten. Vandaar de prestaties die behoren tot de beste in het hoogste segment, het zeer verzorgd afgewerkte interieur (met bijzonder veel aandacht voor de afdekbare bagageruimte) en de geavanceerde technische toepassingen in de motoren.

De gamma van de k break is opgebouwd rond vijf motoren en twee uitrustingsniveaus. Als instapversie is er de 2.0 liter (155 Din pk) vijfcilinder-benzinemotor met 20 kleppen en een handgeschakelde vijfversnellingsbak, in de uitrustingsniveaus LE en LS. In de berlinereeks gaat onze voorkeur naar deze motor, omwille van de trillingvrije werking en de degelijke prestaties. Wat de break betreft, prefereren wij de 2.4 liter (175 Din pk) vijfcilinder-benzinemotor met 20 kleppen die in de LS-versie wordt aangeboden. Deze krachtbron is beter aangepast aan het laadvermogen.

Hardrijders kunnen kiezen voor de 3.0 liter V6 (204 Din pk) met 24 kleppen, die de k SW de allure van een sneltrein meegeeft en enkel verkrijgbaar is met een automatische versnellingsbak in de LS-uitvoering. De 2.0 liter turbo-benzinemotor, goed voor 205 Din pk, levert eveneens uitstekende sportieve prestaties maar springt minder zuinig om met de brandstof. Kilometervreters vinden hun gading in de zuinige 2.4 liter turbo-diesel LS vijfcilinder (124 Din pk) met handgeschakelde vijfversnellingsbak.

De Lancia k SW werd gezamenlijk ontworpen door Lancia en Pininfarina, twee prestigieuze namen uit de Italiaanse designschool. Wat de vormgeving betreft, blijft het nieuwe model trouw aan de klassieke en tijdloze elegantie van de k berline. Toch vertoont de nieuwe break duidelijk eigen kenmerken, die hem een zeer dynamisch en eigentijds uiterlijk bezorgen ; het is de visie van Lancia op de break Gran Turismo.

De grootste troeven van de Lancia k SW zijn het vrijwel geruisloze rijcomfort, de stevigheid en hoge torsiestijfheid van het koetswerk en de grote wendbaarheid die gelijk is aan die van de k berline. Alle versies van de break zijn standaard uitgerust met een automatische niveauregeling, de Nivomat hydropneumatische ophanging. Dit systeem zorgt voor een constante vrije hoogte, door de dempingskarakteristieken van de ophanging aan te passen aan het gewicht van de lading.

PATRICK OP DE BEECK

Lancia k break Klassieke en tijdloze elegantie met eigentijdse trekjes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content