In een periode dat de grote ketens met onklopbare prijzen onze woonkamers inpalmen, loont het de moeite eens te kijken naar initiatieven die een vleugje originaliteit introduceren in ons interieur. Pirangua is daarvan een goed voorbeeld.
...

In een periode dat de grote ketens met onklopbare prijzen onze woonkamers inpalmen, loont het de moeite eens te kijken naar initiatieven die een vleugje originaliteit introduceren in ons interieur. Pirangua is daarvan een goed voorbeeld. Dit Belgische bedrijfje is gevestigd in een pakhuis in Nijvel, waar een bonte verzameling uit Brazilië geïmporteerde tafels, lampen, panelen en stoelen op ontdekking ligt te wachten. De man achter deze bijzondere onderneming is Philippe Descamps, een Belg die een tiental jaar in Brazilië heeft gewoond. Hij raakte gefascineerd door het land en wou bij zijn vertrek de band met het land absoluut niet verbreken. Hij ging dan ook op zoek naar voorwerpen om te exporteren naar Europa. "Van meet af aan heb ik beslist om mij niet in te laten met goedkope spullen. Brazilië heeft me zoveel gegeven dat ik het niet kon maken om geld te verdienen met de ellende van anderen. Ik wil het land iets teruggeven," vertrouwt de ondernemer, die zijn carrière is gestart in de petrochemie, ons toe. Om zijn droom te verwezenlijken werkt hij ook samen met Patrick Saey, een doorgewinterde reclameman. Tijdens zijn omzwervingen door Brazilië ontdekt Philippe Descamps Oficina de Agosto, een atelier met ambachtslui in de regio Minas Gerais. Descamps is meteen verkocht door wat hij er te zien krijgt. Hij omschrijft het als "geniale Braziliaanse recyclage". "Hun manier van werken fascineerde me," vertelt hij. "Oficina de Agosto is het project van Carlos Bech, alias Toty, een Braziliaanse antiekhandelaar. Nadat hij een grote verzameling oud hout en ijzerwaren had aangelegd, zette Toty een krankzinnig project op: zestig ambachtslui samenbrengen om een atelier te vormen waar unieke decoratieobjecten worden vervaardigd."Het idee is des te interessanter omdat ethiek er hoog in het vaandel wordt gedragen. Zo leidt de productie van het atelier niet tot ontbossing, aangezien het atelier uitsluitend werkt met gerecycleerd hout van voormalige landbouwbedrijven, de zogenaamde fazenda's. Er wordt gebruikgemaakt van verschillende soorten (cedro, pinho de riga, peroba), die telkens tussen veertig en honderd jaar oud zijn. Veel van de fazenda's werden opgekocht door grote groepen, waarna de bewoners hun gebouwen verlieten voor een leven in de grote steden. Bovendien verschaft het atelier ook werk aan gespecialiseerde arbeidskrachten, die door het gebrek aan ambitieuze bouwprojecten zoals nieuwe kerken, niet meer aan de bak kwamen. In België kent het initiatief veel succes bij interieurvormgevers op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Voor de verkoop wordt heel selectief te werk gegaan. Slechts enkele zaken verdelen deze Braziliaanse kunst: Mise en Scène in Waterloo, la Compagnie des Jardins in Ukkel, Graphie Sud in Brussel en Vandekerkhove in Knokke. Na een deelname aan de Parijse beurs Maison & Objets toonden ook diverse andere landen interesse voor deze stijl, waaronder Spanje, Italië, Libanon, Zuid-Afrika, Zwitserland, Duitsland en vooral Frankrijk, waar de decoratie- en antiekstad bij uitstek - Isle sur la Sorgue - zich erg enthousiast toonde over deze bijzondere producten. Grote stukken als tafels, panelen of kasten gaan van de hand voor 1000 à 2000 euro, wat voor dergelijke unieke stukken een redelijke prijs is, vooral als we weten dat de economie van Brazilië vergelijkbaar is met de onze. Pirangua, Auguste Lévèquestraat 37k, 1400 Nijvel, tel. 0472 56 99 79, www.pirangua.com, quai24@skynet.beMichel Verlinden