Brainstormen in de Droomfabriek

Sinds kort heeft Deurne er een luchthaven bij. Een ‘filosofische luchthaven’ welteverstaan – althans, zo omschrijft het House of Creativity zichzelf. Bedrijven zoals Disney en Levi’s laten er creatieve concepten en evenementen uitwerken.

Het HouseofCreativity (HOC) profileert zich als een thuishaven voor zelfstandige fotografen, stilisten, tekenaars, regisseurs en andere creatievelingen. Eigenlijk is het een hedendaags ontmoetingscentrum waar seminaries, incentives, meditatiesessies of workshops kunnen worden georganiseerd.

“Het concept van filosofische luchthaven is een logische keuze,” vindt zaakvoerder Ka De Wandel. “Op een luchthaven ontmoeten mensen elkaar, ze laten hun bagage achter en verwachten dat die in veilige handen is. Wij waken dan ook over het imago en het gedachtegoed van de bedrijven die met ons samenwerken.”

In de afgewerkte vleugel van het ruime complex in Deurne vindt u een brede waaier van bedrijven uit de evenementen-, recreatie- en entertainmentsector. Zo biedt dit zen-achtig decor onderdak aan het consultantbureau Nexus Creative People van zaakvoerder StanColders. Voorts zijn er de projectcoördinatoren van Ka III en de conceptuele tekenaars van ProKultuZ, beide firma’s geleid door Ka De Wandel. Ook leisure consultantThe Wizards en incentive-organisator TwoBrothers gebruiken het HOC als thuisbasis.

De Wandel bouwde het pand, dat vroeger dienst deed als opslagplaats voor puddingfabrikant Impérial, om tot een multifunctionele ruimte – een investering van ruim 650.000 euro. Het HOC herbergt niet alleen verschillende kantoren en ontwerpateliers. Er is ook een audiovisuele lounge en een ruime loft. Die laatste kan worden omgeturnd van een kille hangar tot een sfeervolle ruimte. Zo wordt de loft onder meer gebruikt voor tentoonstellingen, productlanceringen en conferenties. Daarnaast stelt het HOC ook ruimte ter beschikking voor creatieve zelfstandigen die er een inplug-station kunnen huren tegen 75 euro per dag.

Bezettingsgraden en omzetcijfers spelen naar eigen zeggen geen prominente rol voor deze BVBA, die in maart 2001 van start ging. De infrastructuur van het HOC is immers sowieso essentieel voor de creatieve en economische werking van de vijf ingeplugde vennootschappen. Speerpunten qua budgetbeheer en omzet binnen de cluster zijn Nexus Creative People en Ka III. Hoewel hun omzet uiteraard flink afhangt van het “binnenkomend verkeer”,schommelen de cijfers steevast rond het anderhalf miljoen euro. Niet mis voor eenmansbedrijfjes.

Disney in Deurne

Totnogtoe breidde het klantenbestand vooral uit door mond-tot-mondreclame. Toch wisten verschillende bedrijven al hun weg naar de filosofische luchthaven te vinden. Zo kwamen de Europese marketingdirecteurs van jeansfabrikant Levi’s er onlangs nog in de loft bijeen om hun gloednieuwe tv-spot te lanceren. Ook TheShelter, de schuilhut op de weide van het muziekfestival Pukkelpop, werd op initiatief van Levi’s ontworpen en gemaakt door de freelancers van het HOC. Kostprijs voor de productie en implementatie van het project: ongeveer 100.000 euro. “De meeste agentschappen worden overwoekerd door de marketingstrategieën van de cliënteel,” zegt Levi’s-marketeer MichaelFrancken. “Het HOC houdt daarentegen het evenwicht tussen creativiteit en objectiviteit. Ze hebben niet alleen heel wat ervaring, maar beschikken ook over een enorm potentieel qua retail en communicatie.”

Niet alleen bij Levi’s klinkt er lof. Een blik op het klantenbestand reveleert meteen de brede actieradius van het HOC. Zo liet Disney er in samenwerking met Créations du Dragon zijn nieuwe parade ontwerpen, goed voor een factuur van 2 miljoen euro. Ook Capco, Andersen, Ford, Philip Morris en tal van andere bedrijven kwamen er werken of brainstormen rond hun projecten.

Om de mogelijkheden verder uit te breiden, staat bovendien een ambitieus project in de steigers: HOC 2012. Het is de bedoeling om het hele pand van ruim 3000 vierkante meter gradueel uit te bouwen tot “een inspirerende omgeving voor creativiteit, concept en consulting”, zoals ze dat in Deurne noemen. De maquette en ontwerpplannen zijn er al. Nu nog investeerders en participaties vinden die de nodige miljoenen willen vrijmaken.

Dave Mestdach [{ssquf}]

De slogans over creativiteit mogen dan al wat hol klinken, een klantenbestand met Levi’s, Disney, Capco en Ford is niet minnetjes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content