Bpost en CityDepot nemen een participatie in de nieuwe vennootschap City Depot NV. Op termijn is het de bedoeling dat het overheidsbedrijf ook meerderheidsaandeelhouder wordt. Marc Schepers, de oprichter van CityDepot zal het bedrijf met 25 werknemers blijven leiden.
...

Bpost en CityDepot nemen een participatie in de nieuwe vennootschap City Depot NV. Op termijn is het de bedoeling dat het overheidsbedrijf ook meerderheidsaandeelhouder wordt. Marc Schepers, de oprichter van CityDepot zal het bedrijf met 25 werknemers blijven leiden. CityDepot richt zich op zogenaamde slimme en duurzame stadsdistributie. Dat komt erop neer dat het bedrijf aan de stadsrand een logistieke opslagruimte beheert waar leveranciers hun goederen afleveren. Kleinere, milieuvriendelijker voertuigen van CityDepot verdelen die goederen vervolgens in de binnenstad. CityDepot ontplooide al activiteiten in Hasselt, Gent, Sint-Truiden en Brussel. Vorig jaar was bpost in Antwerpen begonnen met een vergelijkbare dienst: City Logistics. Beide activiteiten worden nu samengevoegd. Bpost komt aan boord via een kapitaalverhoging en wordt allicht in ruim vijf jaar de meerderheidsaandeelhouder. "Met de financiële en operationele steun van bpost kunnen we nu onze groeistrategie voortzetten", verklaart Marc Schepers. Het is de bedoeling de komende twee jaar het distributienetwerk uit te breiden tot twaalf steden. Bpost-topman Koen Van Gerven betoogde dat bpost in het eerste kwartaal van dit jaar volgens de verwachtingen presteerde. Dat kwam neer op een omzet van 616,6 miljoen euro. Een omzetdaling (-1,6 %) vergeleken met een jaar eerder. De operationele resultaten bleven stabiel. Toch krijgt bpost het stilaan lastiger om het transformatieproces voort te zetten. Zo staan de inkomsten voor de publieke dienstverlening onder druk en is het onzeker of bpost ook het lucratieve krantencontract krijgt. Van Gerven herhaalde zijn toekomstverwachtingen voor 2015: ondanks blijvende druk op de brievenpost, gelooft hij in een stabiel resultaat dankzij de groei in pakjes. De instap in CityDepot past in die toekomstvisie. Om zich in de pakjesmarkt als betrouwbare leverancier te profileren, zet bpost vooral zijn distributienetwerk in de verf. De postbode komt zogoed als elke dag aan elke brievenbus in heel het land. Die strategie werkt vooral in het consumentensegment, waar bpost zowat de helft van de pakjesmarkt in handen heeft. In het b2b-segment staat het met 5 procent marktaandeel echter veel minder sterk. Ook het geloof in efficiëntieverbeteringen blijft. Dat blijkt uit een nieuwe sorteermachine. De Mixed Sorting Machine (MSM) is al sinds begin dit jaar operationeel in Brussel en speelt een sleutelrol in het automatiseren van de voorbereiding van de postbestelling. Bpost wil er in zijn vijf sorteercentra twaalf van installeren. Daar is een investering van 50 miljoen euro over de komende drie jaar mee gemoeid. ROELAND BYL