Bouwvakkers met stijl

De federale belastingvermindering voor isolatie werd drastisch teruggeschroefd. De regionale maatregelen die in de plaats moesten komen, laten nog op zich wachten. Toch blijft het Brusselse Neologik gestaag groeien.

Het appartement van de jonge ondernemer Olivier Olbrechts bevindt zich in de gerenoveerde brouwerij Whitbread in Molenbeek en doet ook dienst als kantoor van Neologik. Samen met mede-eigenaar Bruno Hendrichs en werfleider Jean-Marie Isnard organiseren ze van hieruit de groeiende activiteiten van hun aannemingsbedrijf dat gespecialiseerd is in optimaal energieverbruik. “Los van subsidies zijn de mensen zich bewust geworden van hun ecologische voetafdruk en de besparingen die ze zo kunnen realiseren.”

Olivier Olbrechts: “Onze typische werf is de renovatie van een private woning in de regio Brussel-Brabant. Klanten van 45 tot 60 jaar, die hun huis hebben afbetaald en inzien dat extra isolatie of het veranderen van het verwarmingssysteem een goede investering kan zijn.” Na een bezoek aan het gebouw geeft Neologik advies over de prioriteiten. “Soms willen klanten hun verwarmingssysteem veranderen, maar blijkt het een stuk efficiënter om enkel te isoleren. Wij bekijken altijd het volledige plaatje en maken een offerte voor de uitvoering van de werken. Daarnaast helpen we onze klanten met aanvragen voor premies en subsidies.”

“De werken zelf omvatten alles wat de energiefactuur kan doen dalen”, legt Bruno Hendrichs uit. “Naast het isoleren van daken, ramen, muren of vloeren, installeren we ook thermische zonnepanelen (voor de opwarming van water), warmtepompen, condensatiegasketels,…”

Voor de uitvoering doet Neologik een beroep op zelfstandigen. “Oorspronkelijk hadden we werknemers, maar dat boterde niet. Ze dachten dat zij het vuile werk deden, terwijl wij met het geld gingen lopen. Ondertussen vielen ze ons wel om de haverklap lastig met kleinigheden. Zelfstandigen zijn het gewoon verantwoordelijkheid te dragen en efficiënt te werken. De leveranciers of wijzelf geven een opleiding over het omgaan met nieuwe materialen of technieken.”

“Hoewel we niet de goedkoopste van de markt zijn, is meer dan 90 procent van onze klanten tevreden tot zeer tevreden. We hechten dan ook veel belang aan het nakomen van prijsafspraken, zorgen dat we altijd bereikbaar zijn en letten op details, zoals het opruimen van de werf als de werken klaar zijn. De gewoontes in de bouwsector leiden op die punten al eens tot ergernis”, weet Hendrichs.

“In 2012 hopen we een nieuw hoofdstuk te schrijven in het nog prille boek van Neologik. Onze technische basis is goed, we hebben een zekere bedrijfservaring, nu willen we uitbreiden. Met een gerichte marketing kunnen we ons grote potentiële klantenbestand verzilveren. Daarvoor hebben we een nieuw kantoor nodig en willen we ons team versterken met een werfleider en een secretaresse”, besluit Olbrechts, terwijl vrouw en kind op het appartement/kantoor aankomen.

SIMON VAN DORPE

“We zijn niet de goedkoopste van de markt, maar meer dan 90 procent van onze klanten is tevreden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content