Het Frans-Amerikaanse Schlumberger is een wereldspeler in oliediensten. Zijn mondiale aanwezigheid en zijn brede aanbod van producten en diensten zijn belangrijke troeven in een wereld die bezorgd blijft over de energiebevoorrading. Toch gaven de omzet en de winst in de eerste drie maanden van 2013 een gemengd beeld. De omzet bleef met 10,67 miljard dollar licht onder de analistenconsensus van 10,72 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 1,26 miljard dollar (0,94 dollar per aandeel), tegenover 1,28 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar (0,97 dollar per aandeel). De recurrente winst...

Het Frans-Amerikaanse Schlumberger is een wereldspeler in oliediensten. Zijn mondiale aanwezigheid en zijn brede aanbod van producten en diensten zijn belangrijke troeven in een wereld die bezorgd blijft over de energiebevoorrading. Toch gaven de omzet en de winst in de eerste drie maanden van 2013 een gemengd beeld. De omzet bleef met 10,67 miljard dollar licht onder de analistenconsensus van 10,72 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 1,26 miljard dollar (0,94 dollar per aandeel), tegenover 1,28 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar (0,97 dollar per aandeel). De recurrente winst (zonder uitzonderlijke elementen) bedroeg 1,01 dollar per aandeel. Dat is meer dan het cijfer van dezelfde periode het jaar daarvoor. De oliedienstengroep kon haar sterke prestatie in Noord-Amerika in het vierde kwartaal van vorig jaar niet doortrekken. De omzet viel daar terug van 3,43 naar 3,29 miljard dollar (-4 %). Maar die daling werd gecompenseerd door de hogere omzet in Latijns-Amerika (+8 %), Europa en Afrika (+10,5 %) en vooral het Midden-Oosten en Azië (+21 %). De omzet bedroeg in de laatste drie maanden van vorig jaar 11,17 miljard dollar (+4,5 %) en de recurrente winst kwam uit op 1,08 dollar per aandeel (+7 %). Het dividend werd opgetrokken met 14 procent tot 0,3125 dollar per aandeel. CEO Paal Kibsgaardverwacht dat de internationale uitgaven voor de exploratie en de productie van olie en gas dit jaar stijgen met ongeveer 10 procent, met Saoedi-Arabië, Rusland, China en Australië als belangrijkste uitschieters. De perspectieven voor Noord-Amerika blijven onzeker. De booractiviteit in de Golf van Mexico blijft voorlopig onder de verwachtingen. De grote troef van Schlumberger tegenover belangrijke concurrenten als Halliburton en Baker Hughes is zijn wereldwijde aanwezigheid. De groep is actief in 85 landen. In het vierde kwartaal kwam 70 procent van de omzet van buiten Noord-Amerika. De marges van de Amerikaanse activiteiten lagen vorig jaar onder die van de internationale activiteiten (20,3 tegenover 20,5 %). Het vertrouwen dat de olieprijs de komende vijf tot tien jaar gemiddeld boven 75 dollar per barrel blijft, stimuleert de exploratiebudgetten. Dat moet in de kaart van Schlumberger spelen. De groep verbaasde de financiële wereld enkele jaren geleden met een knock-outbod van 11 miljard dollar op het Amerikaanse Smith International --een premie van liefst 37 procent. Ze wilde daarmee niet alleen haar wereldleiderschap bestendigen, ze haalde in één klap ook de veelgeprezen boortechnologie van Smith binnen. In het eerste kwartaal van 2012 kocht Schlumberger 2,5 miljoen eigen aandelen in. Voor dit en volgend jaar wordt weer winstgroei verwacht: na de 4,17 dollar per aandeel in 2012, 4,67 dollar voor 2013 (+12 %) en 5,72 dollar voor 2014 (+22 %). Dat komt neer op 16 keer de verwachte winst voor dit jaar en 13 keer die van volgend jaar. Gezien de marktpositie en het groeiprofiel van Schlumberger is dat aanvaardbaar. Daarom vinden we het aandeel koopwaardig. DANNY REWEGHS