Guido Vanderhulst, directeur van La Fonderie, het " Centre D'Histoire et D'Actualité Economiques et Sociales de la Région Bruxelloise", loopt al langer met dergelijke plannen rond. (La Fonderie is genaamd naar het gebouw waar de vereniging in ondergebracht is: de ateliers van de oude bronsfabriek in de Molenbeekse Ransfortstraat). "Vijftien jaar lang al zijn we bezig met 'educatief toerisme' in en rond Brussel. We werken daarvoor s...

Guido Vanderhulst, directeur van La Fonderie, het " Centre D'Histoire et D'Actualité Economiques et Sociales de la Région Bruxelloise", loopt al langer met dergelijke plannen rond. (La Fonderie is genaamd naar het gebouw waar de vereniging in ondergebracht is: de ateliers van de oude bronsfabriek in de Molenbeekse Ransfortstraat). "Vijftien jaar lang al zijn we bezig met 'educatief toerisme' in en rond Brussel. We werken daarvoor samen met de stad Brussel en de gemeenten Molenbeek en Schaarbeek en krijgen de steun van de Kamer van Hoophandel, de syndicaten en de drie Brusselse universiteiten", legt Vanderhulst uit. De vereniging organiseert onder meer rondleidingen - les Parcours de La Fonderie - om de meest onverwachte plekken van Brussel te leren kennen. Vanderhulst: "Bedoeling is de mensen op een directe manier met het verleden te confronteren en zo ook het respect voor vandaag en morgen op te wekken. We hebben een bierwandeling, een havenwandeling, een stationswandeling, een chocoladewandeling,..." Behalve die aspecten van Brussel, zou ook de 'waterige' uithoek van de stad meer aandacht moeten krijgen, vindt de vereniging. De groep richtte recent een coöperatieve op en in plaats van nog langer boten te huren voor Brusselse 'sightseeing', kochten ze er een aan. "Het schip komt van Zürich, is van Zwitserse makelij en werd in 1938 gebouwd. Zestig jaar lang fungeerde het als 'openbaar vervoer' op het meer van Zürich. Pas in april van dit jaar werd het op non-actief gesteld en werd het verkocht. Een dergelijk schip heeft een prijskaartje van om en bij de 10 miljoen BEF.Vanderhulst: "Het schip zal aanvankelijk ook ingezet worden voor ontdekkingstochten in en om de Brusselse haven. Voorts hopen we het ook te kunnen verhuren voor evenementen, trouwfeesten, officiële plechtigheden,... En als het even kan, zouden we graag een pendeldienst uitbouwen. De gesprekken daarvoor zijn aan de gang, maar ze zijn nog niet rond. Pittig detail: de boot zal " De Gueuse" genoemd worden. Niet omdat de naam spontaan geassocieerd wordt met Brussel en Brussels bier, maar omdat er nog zo veel betekenissen achter schuilgaan. Zo is een 'gueuse' eveneens een 'zwaar ijzer uit de gieterij', 'een stuk ijzer waarmee de boot verzwaard werd'. Tegelijk is een 'Geus' een 'man van het volk'. Populair dus. En dat zou 'De Gueuse' ook moeten worden.