Geen enkele sector kan nog om het internet heen, in het bijzonder de handel. De klassieke voedingsdistributie leek lang immuun voor de opkomst van e-commerce. Maar de digitalisering is daar ook de voorbije jaren op kousenvoeten binnengeslopen. De afhaaldiensten zijn er ondertussen niet meer weg te denken. De supermarktketen Colruyt heeft Collect & Go in 1999 opgestart. Het speelt daarmee een voortrekkersrol in België en het is erg s...

Geen enkele sector kan nog om het internet heen, in het bijzonder de handel. De klassieke voedingsdistributie leek lang immuun voor de opkomst van e-commerce. Maar de digitalisering is daar ook de voorbije jaren op kousenvoeten binnengeslopen. De afhaaldiensten zijn er ondertussen niet meer weg te denken. De supermarktketen Colruyt heeft Collect & Go in 1999 opgestart. Het speelt daarmee een voortrekkersrol in België en het is erg succesvol met de service. De retailgroep geeft geen precieze cijfers over hoe het groot het aandeel van Collect & Go is. Toch zijn er een pak indicaties dat de service erg belangrijk is voor de keten. Er zijn ondertussen 139 afhaalpunten in België. Voor de regio Zaventem is er zelfs een apart distributiecentrum waardoor de bestellingen niet meer door het winkelpersoneel moeten worden samengesteld. "De omzet uit Collect & Go groeit iedere jaar met dubbele cijfers", zegt Reginald Roussel van Colruyt. Hij is verantwoordelijk voor de afhaalservice. "Dat is een groeiritme dat we al jaren aanhouden. Het zijn vooral jonge gezinnen met kinderen en met weinig tijd die er gebruik van maken. Eigenlijk willen we ook relatief gestaag groeien. Het moet beheersbaar blijven zodat we de kwaliteit van de dienstverlening kunnen garanderen. De service groeit voornamelijk via mondreclame. Uitgebreide marketingcampagnes doen we niet omdat bepaalde afhaalpunten nu al moeilijk aan de vraag kunnen voldoen. We verhogen de capaciteit onder meer met de uitrol van nieuwe afhaalpunten." Dat is een complexe oefening omdat een afhaalservice de klassieke bedrijfsvoering grondig door elkaar schudt bij een supermarkt. In plaats dat klanten hun boodschappen zelf doen, moet het winkelpersoneel de producten zelf uit de rekken halen. Dat komt bovenop de normale dagtaak. "We besteden erg veel aandacht aan de opleiding van het personeel. Het wordt getraind om op bepaalde zaken te letten. Als iemand bijvoorbeeld drie grote pakken boter bestelt, dan moet het personeel er voor zorgen dat minstens twee pakken een veel langere houdbaarheidsdatum hebben. In zo'n geval moeten ze anticiperen dat de klant waarschijnlijk een voorraad wil aanleggen. " STIJN FOCKEDEY