Het moederbedrijf Ahold Delhaize wil in de tweede helft van 2022 een minderheidsbelang van bol.com naar de beurs van Amsterdam brengen. De supermarktengroep liet dat weten op haar beleggersdag, met een koerssprong van 4 procent tot gevolg. Het idee is dat zo meer w...

Het moederbedrijf Ahold Delhaize wil in de tweede helft van 2022 een minderheidsbelang van bol.com naar de beurs van Amsterdam brengen. De supermarktengroep liet dat weten op haar beleggersdag, met een koerssprong van 4 procent tot gevolg. Het idee is dat zo meer waarde voor de aandeelhouders naar boven gehaald wordt. Ahold Delhaize is zuinig met financiële details over bol.com, waardoor beleggers de waarde van het onderdeel niet goed kunnen inschatten. De groep verwacht dat de e-commerce tegen 2025 winstgevend zal zijn en voorspelt ook een verdubbeling van de omzet via internetverkoop in de periode 2023 tot 2025. Tegelijkertijd kondigde Ahold Delhaize een nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen aan, voor 1 miljard euro. Wanneer aandelen vernietigd worden, moet de winst over minder aandelen worden verdeeld en stijgen de resterende aandelen in waarde. Het is een fiscaalvriendelijk alternatief voor dividenden. In oktober blies dat andere Nederlandse e-commercebedrijf, Coolblue, nog zijn geplande beursgang af, omdat het sentiment niet mee zat. Coolblue kampt als elektronicawinkel meer met het wereldwijde chiptekort dan bol.com, maar ook Ahold Delhaize kan beslissen het belang niet te verkopen, of slechts een klein deel, als beleggers in 2022 geen mooie prijs voor de aandelen van bol.com mochten overhebben.