E ddy Van Gestel is getrouwd met journaliste Frida Deceunynck. Een persoonlijk detail, maar het verklaart het ontstaan van zijn uitgeverij, Het Bronzen Huis. Tussen 1994 en 1995 had Deceunynck een rubriek met financiële tips in het Radio1-programma 'De Zuidkant'. Rond de keukentafel van Deceunynck en Van Gestel ontstond toen het i...

E ddy Van Gestel is getrouwd met journaliste Frida Deceunynck. Een persoonlijk detail, maar het verklaart het ontstaan van zijn uitgeverij, Het Bronzen Huis. Tussen 1994 en 1995 had Deceunynck een rubriek met financiële tips in het Radio1-programma 'De Zuidkant'. Rond de keukentafel van Deceunynck en Van Gestel ontstond toen het idee om de tips te bundelen in een boek. "Met onze laatste spaarcenten, en die van onze kinderen, hebben we de uitgeverij opgericht en de eerste druk van de 'Geldwijzer' gefinancierd." Van de eerste druk in 1996 werden maar liefst 50.000 stuks verkocht. Van Gestel werkte bij de Standaard Uitgeverij op de afdeling stripverhalen. Het Bronzen Huis was bedoeld als een aardige bijbaan. Maar door het succes van de Geldwijzer-reeks begon de uitgeverij erg veel tijd en energie te vergen. In 1998 verliet Van Ges-tel, na negentien jaar dienst, de Standaard Uitgeverij. In zijn zog kreeg hij een aantal belangrijke partners uit de stripbranche mee, zoals Dargaud en Sanoma. De distributie van boeken - vooral strips - vertegenwoordigt bijna 50 % van de omzet van Het Bronzen Huis. Een kwart komt voort uit het schrijfwerk en de consultancy van Frida Deceunynck, die als ze wil haar agenda kan vullen met louter seminaries en lezingen. En het resterende kwart is voor rekening van de eigen uitgaven van Het Bronzen Huis. Wat opvalt bij die eigen uitgaven is dat het er weinig zijn. Er is het konijn 'Hopla', een boek over de gletjsermummie Ötzi, de 'Groene Vingers' van Mark Demesmaeker en een boek over de prehistorie van de VRT-soap 'Thuis'. Bijna alle boeken van Het Bronzen Huis zijn gelinkt aan televisie. Geen toeval, geeft Van Gestel toe. Tv is nu eenmaal een ideaal vehikel voor promotie. De uitgeverij betaalt de zender een forfait of een vergoeding per verkocht exemplaar. "We hebben zelfs overeenkomsten lopen met concurrerende zenders. Niemand die daar nog een opmerking over maakt."Wouter De Broeck"We hebben voor de promotie overeenkomsten lopen met concurrerende tv-zenders."