BOB VANSTRAELEN (40): ‘BELGISCHE BEDRIJVEN MOGEN WEL WAT AMBITIEUZER ZIJN’

Bob Vanstraelen kreeg ruim een jaar geleden bij het CRM-cloudsoftwarebedrijf Salesforce de verantwoordelijkheid voor de Belgische en Luxemburgse markt, na zeven jaar als global acccount manager.

Uw opdracht was het marktaandeel van Salesforce in België en Luxemburg te vergroten. Is dat gelukt?

BOB VANSTRAELEN. “Salesforce groeit overal. In het eerste kwartaal van dit jaar hebben we een groei gerealiseerd van 33 procent in de EMEA-regio (Europe, Middle East, Africa). In België hebben we een aantal mooie namen aan ons portfolio toegevoegd, zoals Proximus en AB InBev. Met andere bedrijven werken we al heel veel jaren samen (Telenet, Renault), en we kijken uit naar andere.”

Wat is het marktaandeel in België?

VANSTRAELEN. “We splitsen onze cijfers niet op per land. We groeien en zijn steeds op zoek naar nieuwe mensen. We hebben het afgelopen jaar gewerkt op verticalisatie: salesteams die focussen op één sector. Ik heb een nieuwe sales director aangetrokken voor België en Luxemburg. Dat geeft mij meer ruimte om de countrymanagerfunctie op te nemen.”

Jullie namen in juni deel aan Hercules Trophy. Omdat er veel nieuwe mensen waren bijgekomen?

VANSTRAELEN. “Inderdaad. Een van de uitdagingen is nieuwe mensen opnemen en tegelijk onze bedrijfscultuur behouden. We deden mee aan de Hercules Trophy om de band in ons team te versterken.”

Hoe moeilijk is het om die cultuur te bewaren?

VANSTRAELEN. “Moeilijk is dat niet, wel belangrijk. Salesforce is een jong bedrijf met de cultuur van een start-up, iedereen heeft een extreme focus op de klanten en we zorgen ervoor dat alles vanuit de optiek van de klanten gebeurt. En we hebben onze 1-1-1: 1 procent van onze tijd, 1 procent van onze producten en 1 procent van de winst gaan naar stichtingen. Alle Belgische werknemers besteden zeven dagen per jaar aan dat soort werk. Nieuwe mensen moeten zich die cultuur eigen maken.”

Is de concurrentie groot?

VANSTRAELEN. “We hebben concurrenten in verschillende markten. Salesforce heeft een breed platform (sales, services, marketing, analytics). Daarnaast zijn er nichespelers. We gaan met onze klanten samenzitten en bespreken de globale strategie op de middellange en op de lange termijn.”

Komt u gemakkelijk bij de klanten?

VANSTRAELEN. “Salesforce is nummer één in CRM, het is een naam waar altijd naar gekeken wordt. België is een kleine markt. De mensen praten met elkaar over technologie, over positionering. Zo is er veel buzz rond Salesforce. We gaan ook proactief naar de klanten en de prospecten.”

Er wordt veel gesproken over big data, sociale media, en de integratie van die twee. Waar staat België op dat punt?

VANSTRAELEN. “De bedrijven beseffen dat ze die evolutie moeten omarmen, maar het gaat nog wat traag. Ze moeten sneller dan de concurrenten evoluties doorvoeren. Iedereen gaat die richting uit en dan is snelheid essentieel. Dat is ook ons unieke aanbod. Met de cloud kunnen we onze klanten sneller bedienen. Maar de Belgische bedrijven mogen daarin wel wat ambitieuzer zijn.”

AVP

“Een van de uitdagingen is nieuwe mensen opnemen en tegelijk onze bedrijfscultuur behouden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content