Ad van Poppel
...

Ad van PoppelBegin de jaren negentig van vorige eeuw lanceerde BMW de Funduro 650, een eencilinder 650 cc-motor. Dat was voor het Duitse merk een revolutie: tot dan verkocht BMW vooral zware machines (twee- en viercilinders) met cardanaandrijving. De Funduro was lichter, voorzien van kettingaandrijving en bedoeld als opstapmodel. Die Funduro kreeg onlangs een opvolger: de GS650F. De basis van deze motor is de GS800F, de enduroversie van de tweecilinder 800 cc die BMW twee jaar geleden uitbracht. De GS650F heeft hetzelfde blok als de 800, alleen is het vermogen van 85 pk naar 71 pk teruggebracht (nog altijd respectabel voor een motorfiets die zich op beginners richt). De aanduiding GS650F verwijst dus niet naar de cilinderinhoud, maar maakt de link met de Funduro. De 650 is iets minder extreem dan de 800: de grote broer van de 650 heeft grotere veerwegen en een kloekere voorvork. Zijn uiterlijk geeft volgens BMW al aan tot wat die 800 op het terrein in staat is. De 650 dan weer is vooral bedoeld voor "mensen die iets minder avontuur zoeken". De zithoogte bevindt zich een stuk lager, de veerwegen zijn minder extreem en het voorwiel is kleiner (19 inch tegenover 21 inch voor de 800). En ja, deze motor laat zich gemakkelijk besturen, zowel op de snelweg, in fileverkeer als op de buitenweg. De 650 trekt goed op en bij 5000 toeren in de zesde versnelling geeft de kilometerteller 120 à 130 aan. Motortrillingen zijn door het gebruik van balansassen nauwelijks voelbaar. Je zit ontspannen. Enige nadeel is het lage schermpje op de stuurkuip dat bij hoge snelheden de wind rond de helm stuwt. We namen de GS650F mee naar de Ardennen om de Belgian Dark Dog Tour (motorrally) te volgen. Op de bochtige wegen reed deze machine als een droom: snel en stabiel. Je hoeft zelfs geen opstapper te zijn om van deze motor te genieten. Trouwens: bij de dealerintroductie van het model stapten de meesten eerst met veel bravoure op de GS800F, maar gaandeweg kozen toch heel wat motorrijders voor de vriendelijker GS650F... De GS650F is te koop voor 8200 euro. Dat is redelijk duur voor een opstapper, maar nog altijd 1800 euro goedkoper dan de GS800F. De vraag is of je voor die 1800 euro extra zoveel meer motorplezier krijgt. Minder is soms meer. (T) Motor: vloeistofgekoelde 798 cc tweecilinder in lijn, vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, zes versnellingen, kettingaandrijving Vermogen: 71 pk bij 7000 toeren per minuut Gewicht: 171 kilo Tankinhoud: 16 liter Prijs: 8200 euro + Allrounder, ontspannen zit - Prijs, windscherm Ad van Poppel